🔶 علم جوياى يقين باشد بدان و آن يقين جوياى ديدست و عيان انسان مطلبى را كه به صورت اجمالى مى داند، خواهان علم تفصيلى به آن نيز هست. علم تفصيلى همان مراتب سه گانه يقين است. "علم اليقين": علم يقينى كه انسان از طريق استدلال و تأملات عقلانى به يك موضوع پيدا مى كند. "عين اليقين": نتيجه مشاهده مستقيم و ذوق بى واسطه يك موضوع است؛ اعم از اينكه مشاهده حسى يا شهودى باشد. "حق اليقين": مرتبه اى است كه ديگر سخن از علم و عالم و معلوم در ميان نيست. عالم همان معلوم است و علم نيز چيزى جز آنها نيست. نمونه بارز اين مرتبه از يقين آگاهى انسان از خود است كه هيچ واسطه اى در كار نيست و هيچ مغايرت و دوگانگى نيز معنى ندارد. مبانى و اصول عرفان نظرى، ص ٦٢٥. مرحوم " ملا احمد نراقى" در تبيين "حق اليقين" مى نويسد: "...ميان عاقل و معقول وحدت معنويه و ربط حقيقى حاصل شود؛ به نحوى كه عاقل ذات خود را رشحه اى از رَشحات فيض معقول و مرتبط به او بيند و آناً فآناً اشراقات انوار او را به خود مشاهده نمايد مانند يقين كردن به وجود آتش به داخل آن شدن..." معراج السعادة، مراتب يقين. و اما غرض از تأليف كتاب "گوهر مراد"... 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a