🔶 لياقت انسان براى تكليف الهى صحبت درباره اراده انسان و اقسام آن بود. ملّا عبدالرّزاق اراده را به دو قسم عقلى و غير عقلى تقسيم مى كند. 🔴 اراده غير عقلى: اراده اى است كه از احساس يا توهّم و يا تخيّل ناشى شود. اراده عقلى نيز بر دو قسم است: اراده عقلى محض و اراده عقلى غير محض ✅ اراده عقلى محض: هر فعلى و عملى كه شهوت و غضب را فايده اى در آن حاصل نشود، اراده آن، عقلى محض است. (يعنى در آن عمل، شهوت و غضب، مطلوب و مقصود اصلى نباشد.) بر اساس چنين اراده اى كارهاى خالصانه به هدف كسب رضايت پروردگار از سوى انسان انجام مى شود. با همين بيان، اراده عقلى غير محض نيز فهميده مى شود. 📌 اكنون مى گوييم توانمندى انسان بر ادراك كلّى و اراده عقلى محض موجب شده كه انسان لياقت تكليف الهى را پيدا كند و مفتخر شود بر اينكه مورد خطاب پروردگار قرار بگيرد. 🔷 اين دو خصوصيت (معرفت الهى و عمل بر وِفق اخلاص) كه موجب تكليف مى شود، تنها در انسان وجود دارد؛ بر خلاف ديگر موجودات يعنى جماد، نبات، حيوان و ملَك (فرشته). 💠کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a