❓
#احوالِ_اموات در برزخ چگونه است؟2⃣
https://eitaa.com/kanon_shohada
⬅️ دومین گروه از انسانها کسانی هستند که جهنم برزخی زندگی میکنند و اینها خود به دو گروه تقسیم می شوند:
۱- یک گروه کفارند که جهنم آنها، جهنم ایمان است، جهنم عقیده است، جهنم باور است؛ چرا که اینها منکر وجود خدا و وحدانیت خدا هستند.
🌷از امام صادق سوال کردند که ارواح کفار کجا هستند؟ امام فرمودند:
آنها در حجره هايي از آتش گرفتارند. از غذاهای جهنمی برزخ می خورند و از نوشيدني هاي جهنمي برزخ می نوشند و می گویند: خدايا قيامت را نرسان تا آن وعده هايي كه به ما داده اي به ما برسد."
🌸 قُلْتُ فَأَيْنَ أَرْوَاحُ اَلْكُفَّارِ فَقَالَ فِي حُجُرَاتٍ فِي اَلنَّارِ يَأْكُلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ يَشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ يَقُولُونَ رَبَّنَا لاَ تُقِمْ لَنَا اَلسَّاعَةَ لِتُنْجِزَ لَنَا مَا وَعَدْتَنَا. / الکافي ج۳، ص۲۴۴.
🔹خداوند متعال در سوره واقعه می فرماید:
☀️فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ «۹۳» وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ «۹۴»
( کفار) با آبى جوشان پذيرايى مىشود. و ورود به دوزخ جزاى اوست.
🌹 امام صادق علیه السلام فرمود:
فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ، یعنی فی القبر. این نُزُل حمیم همان غذای حاضری است که در جهنم برزخی به آنها داده میشود. در مورد «وَ تَصْلِيَةُ جَحِيمٍ» می فرماید: فی الاخره؛ این ورود به دوزخ، جزاى ابدی و اخروی اوست.
🔸در آیه ی دیگری داریم که در مورد آل فرعون می فرماید:
☀️ النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ «غافر/46»
آتش هر صبح و شام بر آنها عرضه مىشود و روزى كه رستاخيز برپا شود، (می فرماید:) «آل فرعون را در سختترين عذاب وارد كنيد».
این ورود همان جهنم ابدی است که اختصاص به کفار دارد.
✍ گروه دوم از جهنمیان، مومنین گناهکارند. مومنین گناهکاری که گناهان کبیره داشتند و در دنیا توبه نکردند و پاک نشدند. اینها آنقدر گناهانشان زیاد بوده که پاک نشده اند نه با بیماری، نه با فقر، نه با توفیق توبه، نه با فشار قبر و نه با سکرات موت و امثال اینها. اینها هم در جهنم برزخی هستند.
🔹 این گروه آنقدر در جهنم میمانند تا پاک شوند. فرق اینها با گروه اول از جهنمیان این است که گروه اول چون عذابشان عذاب ایمان است، عذاب عقیده و باور است، پاک نمی شوند. این جور نیست که بعد از مدتی کم کم پاک بشوند؛
🔸 اما این گروه دوم از جهنمیان هر چه در جهنم بمانند پاک تر می شوند، تا زمانی که شایستگی بهشت رفتن در همین برزخ را پیدا کنند. یا از همین جهنم برزخی وارد بهشت برزخی می شوند. یا اینکه در قیامت این اتفاق می افتد. بلاخره سرانجام، اینها اهل بهشت خواهند شد. ولی فعلاً در برزخ در جهنم هستند تا زمانی که پاک شوند.
🌷 امام رضا (ع) در این باره مىفرماید:
گناهکاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج میشوند، و شفاعت در حق ایشان روا است. بحار، ج. ۸، ص. ۳۶۲.
🔹 از عبارت «به جهنم داخل شده، از آن خارج مىشوند...» میتوان استفاده کرد که مدّتى عذاب میبینند تا تطهیر شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد.
🌹 پیامبر اکرم(ص) فرمود:
والّذى بَعَثنى بالحقّ بشیراً و نذیراً لایُعَذّبُ الله بالنّار موحّداً ابدا و انَّ اهل التّوحید یَشفعون...
سوگند به کسى که مرا نوید و بیم دهنده برانگیخت، خداوند هیچ یکتاپرست و موحّدى را به آتش جاودان عذاب نخواهد کرد و مورد شفاعت قرار میگیرند. بحارالانوار، ج ۸، ص ۳۵۸، ح ۲۳.
🔸 تا اینجا مجموعا اموات چهار گروه شدند. دو گروه بهشتیان و دو گروه جهنمیان.
✍ دسته پنجم که ما اسمش را دسته سوم می گذاریم، کسانی هستند که نه در بهشت برزخی اند و نه در جهنم برزخی اند. چرا؟ چون اینها حق برایشان آشکار نشده بود. اینها مستضعف فکری و فرهنگی اند. اینها در برزخ سرنوشتشان چه خواهد شد؟
🌷 امام علیه السلام فرمود:
«یلها عنهم» اینها در برزخ رها هستند. کارشان ندارند. برزخ ایشان شبیه خواب سپری میشود. یعنی هزاران سال در برزخ تا قیامت بودند. اما وقتی در قیامت از آنها سوال میکنند:
در قیامت از آنها سوال می شود چه مدت بر شما گذشت؟ میگویند ما یک روز یا نصف روز آنجا ماندیم؟ و حالا اینجا محشور شدیم. به آنها گفته میشود: خیّر، خدا میداند که چقدر مانده اید.
🔹این گروه نه بهشت دارند و نه جهنم دارند. برزخشان بدون حسابرسی خاتمه پیدا میکند. در قیامت تکلیفشان روشن میشود. با امتحانی که از آنها گرفته خواهد شد، تکلیفشان روشن می شود.
🔸پس ما احوال اهل برزخ را به سه گروه تقسیم کردیم. ۱- بهشتیان که خودشان دو گروه شدند. ۲- جهنمیان که خود اینها هم دو گروه شدند. ۳- گروه سوم هم که شبیه خوابند. نه در بهشت هستند و نه در جهنم. پس اموات مجموعا پنج گروه شدند.
#کانون_شهدا (مسجد شهدا)
🆔
https://eitaa.com/kanon_shohada