سهراب خلیلی:
سهراب خلیلی:
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ تحلیلی بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار معلمان سراسر کشور ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🟣قسمت اول
▶️در ابتدای مراسم حضرت آقا یاد و خاطره علامه شهید مطهری را گرامی داشته ،زیرا این روز مزین به نام آن بزرگوار است.
▶️آقا در ادامه به تکریم شأن و منزلت معلمان پرداختند:
_همه باید شکر گزار معلمین باشند،زیرا خدمتی که معلم به جامعه دارد از سایر اقشار کمتر برمیآید.
_اشاره به نقش معلمان در تعلیم و تربیت فرزندان جامعه ، آماده کردن آنها برای عنایت به قرآن که یزکیهم و یعلمهم الکتاب ...یعنی تقدم تعلیم بر تعلم.
_آماده کردن آینده سازان مرز و بوم اسلامی برای آینده ای که متعلق به انهاست،زیرا چرخ های نظام جمهوری اسلامی در عرصههای مختلف به دست آنها به حرکت خواهد آمد.
_سپاسگزاری از معلم در افکار عمومی برای انجام وظیفه در تعلیم و تعلم و اجرای وظیفه خطیر در آموزش و پرورش آینده سازان آینده کشور ایران اسلامی.
_احترام به منزلت و جایگاه معلمان هر چه بیشتر باشد،جاذبه های ان برای افرادی که قرار است به خیل عظیم معلمان آینده بپیوندند،بیشتر خواهد شد.البته علاوه برای جاذبه های مادی و توجه به نیازهای معیشتی آنها باید از دیدگاه اولیای الهی و ائمه اطهار علیهم السلام منزلت و مقام آنها تبیین شود تا گرایش به آن بیشتر شود.
_رابطه مستقیم بین اعتلای مقام معلم و افزایش جاذبه های آن با بکارگیری افراد با سطح علمی و اخلاقی و انسانی و اجتماعی و...امری واضح و روشن و مبرهن است.
_ارتقای سطوح تعلیم و تربیت کشور در گرو تکریم مقام معلم و مهیا کردن زمینه های لازم برای معیشت و منزلت آنان است.
🟢 ادامه دارد ....
🖌سهراب خلیلی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ تحلیلی بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان سراسر کشور ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
🟣 قسمت دوم و موضوع مسئله تحول در آموزش و پرورش
🟢آن چند سالی که سند تحول جدی گرفته نشد ،پیشرفتی پیدا نکرد،ضرر هم کردیم .
👈در این مورد گله مندی آقا از هشت سال ریاست جمهوری اعتدال و ناامیدی در کشور و احرای سند ۲۰۳۰ و تاکید بر اجرای آن آخر دولت حسن فریدون و بی توجهی به آن و زیان های فراوانی که از ناحیه عدم اجرای سند تحول نصیب کشور شد و پیامدهای و حتی جبران ناپذیر اجرای سند ۲۰۳۰ در دولت حسن فریدون.
👈تاکید آقا در مورد بازنگری در سند تحول در دولت کار و فعالیت دکتر رئیسی و آماده شدن نقشه ی راه برای اجرای آن ،تاکید معظم بر نحوه ی اجرای این سند که بتواند اثربخشی این سند در تمام سطوح آموزش و پرورش به حداکثر برساند.
👈تاکید امام خامنه ای عزیز بر استفاده از جامعه نخبگانی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سفارش موکد امام خامنه ای عزیز در خصوص به روز شدن سند و ترمیم نقاط ضعف. تقویت نقاط قوت آن.
🟢 موضوع توانمند سازی معلمان از منظر امام خامنه ای عزیز در ابعاد دو گانه
👈الف: توانمند کردن معلمان در مسائل معیشتی و حقوقی و مالی و مادی و مانند آن ،در این باب قطعاً وظیفه قانونی مجلس و دولت است که در یک اقدام انقلابی و جهادی و ولایی به خواسته دیرینه خیل عظیم فرهنگیان کشور عمل نموده و یکبار برای همیشه مشکل حقوقی و معیشتی معلمان را حل و فصل نمایند.البته اقدام های دولت کار و فعالیت دکتر رئیسی در اجرای رتبه بندی معلمان و ...تا حدی در بهبود معیشت و زندگی معلمان موثر بوده که ایراداتی داشته و باید کامل اجرا و ایرادات آن برطرف گردد.معلم بایستی دغدغه معیشتی و اقتصادی نداشته باشد تا با فراغ بال و آرامش کامل به فکر پرورش و آموزش آینده سازان مرز و بوم اسلامی مان باشند،معلمی که با مشاغل نامتجانس و ناهمگون با حرفه خود مجبور است برای ترمیم و رفع معضلات اقتصادی و...زندگی خود در فرصت های آزاد کار و تلاش کند ،قطعا هم منزلت و مقام وی خدشه دار شده و هم فرصت مطالعاتی و پژوهشی نداشته و قادر نخواهد بود به نیاز مستمعان و فراگیران خود پاسخ منطقی و درست و مستدل ارائه کند، که نتیجه آن در همه سازمان ها و نهادهای نظام منعکس خواهد شد.
ب: تجهیز و تسلیح معلمان به معلومات و معنویت و تجارب ارزنده و متناسب با شرائط زمانه،در شرائط امروز چه در داخل و چه در خارج ،معلم مثل گذشته نمیتواند موفق باشد.یعنی باید علاوه بر کسب معنویت و اخلاق و آموزههای اسلامی و دینی و ارزشی و تقویت آنها برای پاسخگویی به شبهات کثیر نسل جوان و نوجوان در حیطه های مختلف سیاسی و اعتقادی و دینی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و....
باید مجهز و متخصص و متبحر و کارشناس در تدریس کتب درسی و مواد اموزشی متناسب با رشته تحصیلی خود و حتی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود باشد.اقناع سازی و اشباع نیاز مخاطب در مورد مسائل و شبهات درسی نه توجیه فراگیر،اقدام و تلاش معلم باید باشد که در جامعه ای باشد که ظرف چند ساعت محتوا و مطالب علمی ممکن است تغییر