✳️
درس پنجم
🔰 قسمت دوم
🔻
لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند.
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند.
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است.
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است.
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت؛ جایی که فقط لذت از نعمات است.
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است.
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در آغوش بگیرد. این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند.
🔸هر کس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند.
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد.
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم، به جنت لقا میرسیم.
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است.
🔸
هدف از خلقت انسان: رسیدن به لقاءالله
https://eitaa.com/archive_dinefetri