🔰
فقه حکمرانی، از سیاستگذاری تا تنظیمگری و تصدیگری...
💢 حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه
🔹فقه حکمرانی یا «فقه الحوکمَة»، فرایند و پروسهای است که از سیاستگذاری شروع میشود تا تنظیمگری و در نهایت تصدیگری. گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیمگری است. نسبت سیاستها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدیگری برسیم.
🔸ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقولههای مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاستگذاری و تنظیمگری و تصدیگری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزههای ما بدان نپرداختهاند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل میگیرد.
🔹باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصههای مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو و سلامت، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرمهای فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی امنیت و دهها مقوله دیگر.
👈 به عنوان نمونه، بهترین سند آموزش و پرورش که سند بنیادین تحول نظام آموزش و پرورش است، نوشته میشود ولی حتی تا پنج و دَه درصد هم اجرا نمیشود. چرا که ما نیاز به حکمرانی تعلیم و تربیت داریم. یعنی اگر سیاستهایی را نوشتیم، ساختار را متناسب با آن تغییر دهیم، مقررات متناسب با آن وضع شود. چندین سیاست کلان از حضرت آقا داریم، سیاست اقتصاد مقاومتی یکی از آنهاست. چرا اجرا نمیشوند؟ زیرا حکمرانی اقتصاد مقاومتی نداریم. زیرا حتی در حوزههای علمیه هم به فقه حکمرانی نپرداختهایم و در دانشگاهها هم دانشکده حکمرانی نداریم. دانشکده اقتصاد داریم، اما دانشکده حکمرانی اقتصاد نداریم. دانشکده تعلیم و تربیت داریم اما دانشکده حکمرانی تعلیم و تربیت نداریم. لذا نه حوزهها و نه دانشگاهها، هیچکدام با نیاز جامعه ارتباط ندارد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐
iict.ac.ir/hokmrani-27
👈کانالِ تحلیلیِ"کربلا همچنان جاریست..."
👉
@karbalayeiran