📗 یادداشت های حفظ قرآن
🔴 تشویق قرآن آموزان
🕋 همچنانکه میدانیم تشویق از مهمترین عوامل پیش برنده در امور آموزشی است؛ اما همین موضوع، اصولی دارد تا تأثیرگذاری آن افزایش یابد. رعایت سه اصل زیر مهم است:
۱- به موقع باشد.
۲- به اندازه باشد.
۳- با سن قرآن آموز تناسب داشته باشد.
چنانچه این اصول رعایت نشود چه بسا تشویق نتیجه معکوس داشته باشد. به طور مثال پدری را می شناسم که پس از حفظ جزء سی ام قرآن برای فرزند هشت ساله اش، دوچرخه نو خرید! این تشویق به اندازه نیست. شاید خرید دوچرخه برای جزء سی ام دشوار نباشد، اما پس از حفظ جزء بعدی چه تشویقی برای فرزندش در نظر میگیرد؟! به این ترتیب تشویق ارزش و کارکرد خود را از دست میدهد. بعلاوه در مراحل بعدی، قرآن آموز را متوقع میکند!
فرض کنید اگر آن پدر به جای دوچرخه، فقط یک دفترچه یادداشت برای فرزندش جایزه میداد، باز هم تشویق اثری نداشت؛ چرا که قرآن آموز را به حرکت تشویق نمیکند و متناسب با سن او نیست. این همان آسیبی است که اشاره شد. سایر اصول تشویق نیز به همین صورت دارای اهمیت هستند. برقراری ارتباط مستمر میان مربی و والدین راه حل دستیابی به ایده های موفق در این زمینه است.
✅ برگرفته از کتاب «نگاهی تحلیلی بر مبانی و روشهای حفظ قرآن کریم »
🖊️ دکتر رضا نجفی
🟦 مؤسسه قرآن پژوهی اشراق
╭═━⊰🍂🌸🌸 🍂⊱━═╮
🍁
sapp.ir/karimehalrasool
🍁
eitaa.com/karimehalrasool
╰═━⊰🍂🌸🌸🍂⊱━═╯