نیمهی دوم عید غدیر
بسم الله الرحمن الرحیم وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین.
آلوسی از بزرگترین دانشمندان و عالمان اهلسنت است؛ کتابی ارزشمند در تفسیر قرآن دارد به نام «روح المعانی» که با تکیه بر قوانین و قواعد ادبیات عرب نگاشته شده است.
زمانی برای زیارت قبر مطهر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام به نجفاشرف مسافرت کرد و در خلال آن، روزی به مجلس درس مرحوم کاشف الغطاء وارد شد.
در انثای درس، کلام ایشان را قطع کرده، گفت: جناب شیخ مسألة!
مرحوم کاشف الغطاء فرمود: بپرسید.
گفت: گیریم خدا و رسول صلی الله علیه وآله امر به پیروی از علی علیه السلام کرده باشند؛ اما از پیروی غیر ایشان که نهی نکردهاند؛ کردهاند؟!
کاشف الغطاء بلادرنگ پاسخ داد: ما نهی از پیروی از غیر علی علیه السلام را از آیهی شریفهی زیر استنباط میکنیم:
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الْأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُوا عَن رَّسُولِ اللهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنفُسِهِمْ عَن نّفْسِهِ.
ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﺍﻫﻞ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﺑﺎﺩﻳﻪﻧﺸﻴﻨﺎنی ﻛﻪ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ، ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ صلی الله علیه وآله ﺗﺨﻠﻒ ﻛﻨﻨﺪ؛ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ جان خود را از جان او عزیزتر بدارند. توبه/ ۱۲۰.
ایشان چنین ادامه داد: بر اساس قوانین ادبیات عرب، وقتی در جملهای، اسم شخصی برده شود، در جملهی بعدی که راجع به هموست، دوباره با اسم ظاهر ازش یاد نمیکنند، بلکه از ضمیر استفاده میکنند. اینجا چون یکمرتبه اسم پیامبر صلی الله علیه وآله برده شده، اگر جملهی بعد (... ولایرغبوا) هم راجع ایشان میبود، میبایست مینوشت: لایرغبوا عنه، نه لایرغبوا عن نفسه!
معلوم میشود این نفس، غیر از شخص شریف پیامبر صلی الله علیه وآله است!!!
آلوسی ساکت شد؛ چرا که قانون مذکور، جزو مسلمات قواعد ادبیات عرب است. لذا پرسید: خب نفس در این آیه، اشاره به چه کسی است؟!
شیخ جعفر فرمود: علی بن ابیطالب علیهما السلام.
آلوسی پرسید: دلیل شما چیست؟!
شیخ فرمود: دلیل ما آیهی شریفهی مباهله است که در جریان آن، حضرت رسول صلی الله علیه وآله، علی علیه السلام را به عنوان نفس و جان خویش با خود همراه ساخت.
۲۴ ذیالحجه، سالروز نزول آیهی مباهله و جریان مباهله، مبارک باد.
روز مباهله اگر به بزرگی روز غدیر نباشد، قطعاً کمتر از آن نیست.
💠کشکول مبلغین ومبلغات استان یزد
https://eitaa.com/joinchat/1851588616Cd0c71383ae
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈