🔰
به مناسبت فوت شجریان
🔻🔻🔻
🔹 در تعامل با مفاخر ملی(مثل کوروش، سعدی، حافظ، مولوی و امثالهم) دو راه داریم:
1⃣ بگردید در آثار و بیاناتشان مطالبی پیدا کنید که ظاهرش به خلاف ماست. در بوق و کرنا کنید و به همه بفهمانید که این آقا با ما نیست و ما هم با او نیستیم!
👈 خب نتیجه روشن است! عموم مردم، علاقهی زایدالوصفی به مفاخر خود دارند و حضرتعالی با دو دست خود، آن شخص و طرفدارانش را تقدیم جریان رقیب نمودهاید!
در جامعه کم نیستند افرادی که به طور معمول و طبیعی، به واسطهی علائق خانوادگی و بومی خود، در زمرهی دینمداران هستند، لکن سطح ایمان آنها فقط در همین حد هست! اگر قرار باشد ما مومنین آنها را به بیرون از گود ایمان هل بدهیم، به راحتی پایشان خواهد لغزید و لذا در روایات فرمودهاند با مردم در حد فهمشان سخن بگویید نه بیشتر! لازم نیست هر حقیقتی را به او بگویی! چه اصراری داری که همین نیمچه ایمان را هم از او بگیری؟!
2⃣ بیایید همدلانهتر برخورد کنید! از ساحتهای مومنانهی زندگی و آثار آن شخصیت تمجید کنید! اگر کلام به ظاهر اشتباهی دارد که میتوان آن را به شکل صحیحی حمل کرد، به همان شکل حملش کنید! اگر قابل انکار است در اصل صدورش تردید کنید؛ اگر ناچیز است و کسی به آن نپرداخته است، کریمانه از کنارش بگذرید و بر کوی و برزن فریادش نزنید!
در عوضش از شخصیت او در راه اعتلای ارزشهای خود استفاده کنید تا بتوانید سیل عظیم حامیانش را هم به سمت کیش خود سوق دهید.
👈 اینطور نه تنها باعث رانش دیگران نشدهاید، که عملا خوبیهای آن شخصیت را
بُلد کرده و اشتباهاتش را عملا حذف نمودهاید و دستتان هم باز است برای استفاده از آثار آن مفاخر در راستای تبلیغ آیین خود.
❗️
نکتهی مهم: به یاد داشته باشید که ما نه قاضی هستیم نه کرام الکاتبین! نه به کُنه شخصیت یک انسان راه داریم و نه به درجات قرب انسانها نزد خداوند دسترسی داریم!
⁉️ اما به راستی کدام یک از این دو راه بهتر است؟ راه دوم چه مشکلی دارد که کثیری از مومنین و انقلابیون اینقدر عاشق راه اول هستند؟
✅ القصه که داستان جناب
#شجریان نیز از همین قبیل است! خود دانید رفقا! دو راه پیش رو دارید! شمایید و حزماندیشی و درایتتان!
پ.ن: در کنار اشتباهات سیاسی-اعتقادیِ مُسلّم جناب شجریان در ماجرای سال ۸۸ و اظهارات سیاسی-مذهبی سطح پایین ایشان در آن برههی زمانی، به یاد داشته باشید که زندگی و آثار ایشان ساحتهای دیگری نیز داشته است! مثلا ایشان قاری قرآن بوده و مقام نخست کشوری را کسب نموده است؛ ایشان در جریان انقلاب، با مردم انقلابی همراهی نمود. ایشان آواز مطرب و مبتذل نمیخوانده و غالبا در آثار خود از اشعار معنوی حافظ و مولوی و سعدی استفاده میکرده است؛ موسیقی فاخر سنتی ایرانی، در مقابل موسیقیهای مطرب و مبتذل زیرزمینی، مدیون شخصیت ایشان است.
همچنین ایشان در سالهای اخیر طی مصاحبهای، سعی در اصلاح بخشی از اظهارات اشتباه خود نموده است.
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔
@KashkooleTalabeh