🔹عرفا تعبیری دارند به اسم القائات رحمانی که غیر از القائات ملکی، شیطانی و نفسانی است. 🔸از جمله القائات رحمانی یا ربّانی شهود حضرت حق است که یکی از معیارهایش این است که لذّت عظیمه دارد؛ گاهی یک بار خدا را می‌بیند و تا شش ماه سرمست است. تا الان نشده غذایی بخوریم و احساس کنیم چندین ماه، لذّتش باقی بماند. چون لذت حسی گذراست‌. ☀️ اگر شهود قوی باشد، تمام عمر لذّت می‌برد و احساس سرمستی می‌کند. به این می‌گویند لذّت مناسب جان که به هیچ عنوان قابل قیاس با لذات حسی نیست. ⬅️نمونه‌ای دیگر برای شدیدتر بودن لذت‌های غیر مادی: گاهی در خواب بعضی از چیزها را می‌بینید، مثلاً غذایی می‌خورید بعد می‌گویید من تمام عمرم چنین غذایی نخوردم؛ ❓چرا؟ چون انسان از این دنیا فراتر می‌رود، شفاف‌تر می‌شود و لذّت او هم قوی‌تر و عمیق‌تر می‌گردد؛ 🔸همین طور وقتی نوبت به عقل می‌رسد لذّت ویژه دارد که کلاً انسان تا چیزی ازمعرفت می شنود احساس سرحالی می‌کند. عقل، قو ناطقه و نفس تا چیزی از معرفت به او داده می شود، احساس نشاط می‌کند. نشاط هم گاهی اوقات آنقدر زیاد می‌شود که حدّی ندارد. ⬅️درباره ارشمیدس می‌گویند ایشان در حمّام بود، یکدفعه مساله‌ای را حل کرد، با همان حالت بیرون آمد، گفت: یافتم یافتم! گفتند چه یافتی؟ گفت آن مساله علمی را حل کردم. اصلاً حواسش نبود دارد چه می‌کند. 🔺این را لذّت عظیمه می‌گویند.🔺 @𝓴𝓪𝓼𝓱𝓴𝓸𝓸𝓵𝓶𝓪𝓷𝓪𝓿𝓲 ✍️