🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا ایرانی ها به زور شمشیر مسلمان شدند؟ قسمت دوم(آخر): 🌺پاسخ: دلیل دیگر اجباری نبودن اسلام ایرانیان وجود اتشکده ها در قرنها پس از فتوحات بودسيارى از آتشكده ها پس از اسلام هم چنان به فعاليت خويش ادامه دادند و بسيارى از دانشمندان چون گوستاولوبون، آرنولد، جرجى زيدان و ديگران بر اين تسامح معترف اند. حتى برخى محققان، تداوم آتشكده ها را دليل استقامت مذهب زرتشت مى شمارند. در تاريخ سيستان گفت و گويى ميان اهالى آن جا و سپاه اسلام آمده كه حكايت از آن دارد كه سپاهيان مسلمان متقاعد شدند كه آتشكده، حكم محراب عبادت آنان را دارد و با اين گفتار كه «همه، معاهدند، ميان معبد و جاى ايشان چه فرق كنيم»(1) 🔸در قرن سوم هجرى ابن فقيه از آتشكده «آذر جشنسف» در فراهان نام مى برد كه والى قم، برون ترك هنگام فتح قلعه فراهان، آتشكده آن را كه روشن بود ويران مى كند.(2)قزوين در قرن سوم هجرى آتشكده هاى بسيارى داشته كه هم چنان فعال بوده است(3)از قرن چهارم كه مصادف با دوره اوج و شكوفايى نوشته هاى نويسندگان اسلامى است، اخبار بسيارى در اختيار است كه حكايت از فعاليت آتشكده ها دارد، مانند گزارش ابن حوقل در اين باره(4) نیز یاقوت حموی از آتشكده ى اردشير پسر بابك سخن می گوید که تا زمان خودش موجود بوده است(5) 🔹گزارشها و گزارشهای متعدد دیگر همه گویای آنند که اسلام ایرانیان به زور نبوده است و الا این مهاجمانی که دین مردم را به زور عوض کنند باید آتشکده ها را هم تخریب می کردند. پی نوشت: 1. مجهول(م قرن 5)، تاريخ سيستان، تحقيق ملك الشعراى بهار، تهران، كلاله خاور، چ دوم، 1366ش‏، ص 53 2. ابن فقیه، البلدان، ابن الفقيه، ترجمه مختصر، محمد رضا حكيمى، بنياد فرهنگ ايران، تهران، 1379ش، چاپ اول، ص227 3. يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب، البلدان، محقق ضناوری،دارالکتب العلمیه، بیروت، 1422ق، چاپ اول، ص 40. 4. ابن حوقل، صورة الأرض‏، دارصادر، بیروت، 1938م، چاپ دوم، ص35 5. حموی یاقوت، معجم البلدان،(م 626)، بيروت، دار صادر، ط الثانية، 1995. ج2، ص 181. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈