📎🔹سخنی برادرانه با وزیر محترم آموزش و پرورش
حجتالاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی
بالاخره نظام آموزش و پرورش هم از وزیر برخوردار شد و وزیر جدید با رأی نمایندگان مجلس به سکان وزارتخانه دست یافت و اکنون که همه نگاهها به نوع ورود وزیر جدید به مسائل تحوّلی راهبردی در جهت قراردادن وزارتخانه در ریل اصلی خود دوخته شده است، مناسب دیده شده به نکاتی به عنوان کمک به وزیر محترم اشاره شود.
در علوم طبیعی همچون فیزیک، شیمی و دیگر رشتههای آن، رابطه مستقیمی بین مرحله سختافزار و نرمافزار وجود دارد یعنی برای ساخت یک اتومبیل دو مرحله وجود دارد: نخست محاسبات و مختصات اتومبیل موردنظر و محاسبه خصوصیات و ویژگیها میباشد که مرحله نرمافزاری است. پس از بررسی و محاسبات همهجانبه، مرحله تبدیل نرمافزار به سختافزار یعنی ساخت قطعات و چیدمان آنها براساس محاسبات پیشبینی شده میباشد. حال اگر در مرحله مطالعات و محاسبات، نقیصهای وجود داشته باشد و یا مرحله نرمافزار دارای محاسبه دقیق باشد اما در سختافزار دقت لازم به عمل نیاید، محصول مطلوبیت لازم را نداشته و قابل بهرهبرداری نخواهد بود. با استفاده از روشهای علوم تجربی، در علوم انسانی هم میتوان گفت رابطه مذکور در علوم انسانی هم قابل تسرّی است. برای نمونه میتوان به نظام آموزش و پرورشاشاره نمود که در مرحله اوّل همان مرحله نرمافزاری یعنی محاسبات دقیق پیرامون رسالت، اهداف، جهتگیریها، روشها و شیوهها و... میباشدکه پس از تکمیل محاسبات همهجانبه نسبت به سختافزار یعنی تبدیل نرمافزار به ساختار و سازمان مناسب در جهت تحقق اهداف مورد نظر میباشد. در این بخش هم اگر محاسبات دقیق، جامع وکامل نباشد قهراً ساختار و سازمان هم ناقص طراحی خواهد شد و یا اگر محاسبات هم کامل شد در مرحله سختافزار دقت لازم به عمل نیاید، اهداف مورد نظر تأمین نخواهد گردید.
حال سؤال این است که در طراحی نظام آموزش و پرورش آیا مرحله نرمافزاری یعنی محاسبات همهجانبه پیرامون رسالت، اهداف، راهبردها، روشها و شیوهها، به طور کامل محاسبه شده و اگر محاسبات به طور دقیق به عمل آمده آیا ساختار و سازمان و الزامات مربوطه براساس محاسبات، مورد توجه قرار گرفته یا نه؟ آیا در نظام آموزش و پرورش رسالت اهداف کاملاً تبیین شده و آیا اهداف آموزش و پرورش مشخص است تربیت محور است یا دانش محور، متن محور است یا معلّم محور، استعداد محور است یا حافظه محور، نخبه محور است یا مدرک و رتبه محور میباشد؟ خروجی نظام آموزش و پرورش و واقعیات فراروی همگان، مبیّن این واقعیت است که در مرحله نرمافزاری و تعیین رسالت اهداف، مقاصد، منظورها، سیاستها و راهبردها، به طور کلی محاسبات کامل نبوده و یا مرحله نرمافزاری کامل بوده، اما در مرحله سختافزاری یعنی تبدیل نرمافزار به سختافزار و تجسم و تبلور رسالت اهداف و مقاصد در قالب ساختار و سازمان و تشکیلات با نقیصه و مشکل مواجه شده و در تبیین شاکله، دقت لازم به عمل نیامده و یا در اجرا و پیاده کردن اهداف و اجرا مقاصد با مشکل مواجه گردیده است؟ اینکه وزیر پیشنهادی ...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/266797/
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper