🇮🇷🏴بسم ربِّ الحسین🏴🇮🇷 امام خمینی راحل: زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئلۀ بسیار مهم سیاسی - عبادی است، عزاداری کردن برای شهیدی که همه چیز را در راه اسلام داد، یک مسئله سیاسی است، یک مسئله‌‎ای است که در پیشبرد انقلاب اثر بسزا دارد، ما ملت گریۀ سیاسی هستیم، ما ملتی هستیم که با همین اشکها سیل جریان می‌‎دهیم و سدهایی را که در مقابل اسلام ایستاده است، خرد می‌‎کنیم[۱] امام رحمه الله علیه در فرمایش دیگری تصریح فرموده اند: اگر این مجالس عزا و دستجات سینه‎‏زنی و نوحه‎‏سرایی نبود، ۱۵ خرداد پیش می‎‏آمد؟![۲] همانطور که قبلا تبیین شد اساسا واقعه کربلا و عاشورا ذاتاً سیاسی است! شکل گیریِ نزاع، تقابل ها و جنگ میان امامان حق و حاکمیت های بلاد اسلامی دقیقا بر سر حقی است که حق متعال به امام معصوم متخصص مطلق عطاء کرده است اما دست های پنهان یهود بوسیله منافقین و انقلابی نماهای یهودی صفت! مسیر عطاء حق الهی را تغییر داده و با دست اندازی و خیانت، رهبری و حاکمیت جغرافیای اسلامی و امت مسلمان را غصب نموده و با ظلم و زور بر مسند خلیفه الرسول تکیه زدند و این مصیبت اعظم است! مصیبتی که بزرگتر و فاجعه بارتر از هتک حرمت، جسارت و حتی قتل اهل بیت علیهم السلام(مصیت عظیم) است! در واقع قیام و قعود و سکوت و صلح و صبر امامان حق علیهم السلام همه حول یک محور مشترک و هدف واحد انجام میگرفت آنهم عبارتست از حفظ اساس اسلام ناب محمدی، بقاء نظام اسلامی، همچنین صیانت از دین(سیره و سنت نبوی و علوی) و دینداری امت پیامبرآخرالزمان! لذا تمام مصیبت عظیم(هتک حرمت و جسارتها و قتل) که امامان حق علیهم السلام در این راه به آن مبتلا میشدند برای این بود که امّت به مصیبت اعظم(انحراف و بدعت در دین و رهبری امت) مبتلا نشوند! لذا گریه در مصیبت عظیم و اعظم عاملی بود که در روزگار ائمّه‌ علیهم السّلام از آن به سود اسلام و مصالح امت مسلمان و نظام کلی نبوی در برابر مثلث شیطان (منافقین - یهودیان - خوارج) بهره برداری میشد! در مجالسی که مصیبت عظیم و اعظم علت برگزاری آنست! گریه ها و ناله هایی که در این مجالس جاری و بلند است همه برانگیزاننده است؛ تحریک‌کننده است؛ لطیف‌کننده و رقیق‌کننده احساسات است! مجالسی که انسان انقلابی را حسّاس‌تر میکند، بنابراین تعبیر گریه سیاسی یک راهبرد است! یک راهبرد مبارزه در سیره اهل بیت علیهم السلام است! گریه ای که در ذات عزادری پنهان است! سیاست مگر به غیر از ظهور و بروز عملیِ اندیشه های نهفته در ذات آدمی است! این اندیشه مگر جدایی از جهان بینی توحیدی و ولایی است! مگر دین در ساحت سیاست نمود ندارد؟! پس به معنی حقیقی کلمه سیاست ما عین دیانت ماست! اگر سیاست را از دین جدا کردی! یعنی تو هم با یک دین سکولار مواجه ای و هم با یک سیاست منهای خدا! شرکت در مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام بخصوص اباعبدالله الحسین علیه السلام، از جهت پیوند و توجه ما به مصیبت عظیم(هتک حرمت و قتل) و مصیبت اعظم(غصب خلافت و رهبری جهانی) است! مصائبی که علت و ریشه هر دو سیاسی است! در واقع هزن و اندوه و ناله و اشک بر مصائب عظیم و اعظم، پیوند دهنده میان دین و دینداری و سیاست و سیاست ورزی در ساحت معرفت به نورانیت است! این بیان عصاره فهم و استنباط حکیمی جامع از دین و مبتنی بر یک پیشینه و مطالعاتی است که به‌صورت تفکر ناب شیعی در آمده و برای همین است که امام به‌عنوان متفکر و اندیشمند مهم در جهان تشیع، حرف‌های قابل تأمل و بررسی دارد. این در حالیست که در نگاه برخی، هیأت سیاسی یا منبری سیاسی یا آخوند سیاسی به‌عنوان یک امر مذموم و ناقص تلقی می‌شود و هنگامی که می‌خواهند از یک هیأت خوب سخن بگویند، می‌گویند هیأتی شرکت کردیم که در آن گریه کردیم و سینه زدیم و حرفهای سیاسی در آن زده نشد و این بزرگترین تحریف عاشورا و کربلا و ماهیت عزاداری است! چرا که ماهیت این مجالس، ذاتاً و اصالتاً سیاسی است! به همین دلیل درطول تاریخ منشا تحرکات و قیام‌های سیاسی بوده است. این‌که امام خامنه‌ای فرمود هیأت سکولار نداریم، ناظر به همین واقعیت است. باید واقع بینانه واکاوی کرد اینکه چرا در طول تاریخ، عزاداری و اشک بر امام حسین علیه السلام، منشا تحرکات و قیام‌های سیاسی بوده! اینکه چرا بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمود: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته! این روح کابالیسم(قبیله تحریف) است که سعی دارد مجالس عزاداری منهای سیاست حفظ کنه! سعی داره مجالس روضه منهای گریه سیاسی باشه! مردم فقط برای زخم ها ی بدن ارباًاربا شده امام حسین سال ۶۱ هجری گریه و ناله بزنند به عشق ثواب نسیه در قیامت و بهشت!.... 🔘 پی نوشت: [۱] - صحیفۀ امام، جلد۱۳، صفحه۳۲۷ [۲] - صحیفۀ امام، ج‏۱۶، ص‏۲۰۶ آیدی کانال کشتی نوح @keshtie_nouh