🌙بسم الله النّور علی نور🌙
#خلقت_نوری_اهل_بیت_علیهم_السلام
✨
#بخش_اول_ویژه ✨
از حضرت رسول صلی الله و علیه و آله وارد است که میفرمایند:كُنْتُ نَبِيّاً و آدَمُ بَيْنَ الْماءِ وَ الطِّين؛ من پیغمبر بودم وقتی که آدم بین آب و خاک بود[۱]
حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله،او نبی بوده است، از چه زمانی؟ زمانی که آدم بین آب و خاک بود! این یعنی حضرت که بر همهی مخلوقات در خلقت تقدّم رتبی دارد، همچنان پیامبرختمی مرتبت صلی الله علیه و آله در روایتی فرمود: اوَّلَ ما خَلَقَ الله نوری: اولین مخلوقی که خداوند آفرید نور من بود[۲]
از آنجا که او تقدّم رتبی در خلقت نوری دارد لذا او در نبوت مقدم بر همه ی انبیاء داشته و به موجب آن، همه انبیاء به نبوت مطلقه ی محمّدیه، تکیه کرده اند، به همین دلیل رسول الله صلی الله علیه و آله در تمام عوالم او نبی است، او
واقِفُ المَواقِفِ الشُّهُود است یعنی او در هر موقفی از مواقف هستی حضور دارد و نبوّتش در آنجا ساری و جاری است! همهی انبیاء عظام که در این عالَم مبعوث شدهاند، چون نبوت مقیّده داشته اند! یعنی همه انبیاء سلف از حضرت آدم صفی الله تا حضرت عیسی روح الله از مجرای حضرت ختمی مرتبت فیض دریافت میکنند! و نور نبوّتشان را از او میگیرند! پیامبر اعظم مددکننده و یاری رسان هر انسان کامل و هر صاحب نبوت و رسالتی در عالم طبیعت است، اگر بخواهیم موضوع را در ساحت معرفت به نورانیت کمی لطیف تر بیان کنیم، باید بگوییم که این نبوّت اوست که در عالم طبیعت در صُوَر مختلفی ظهور میکند، اوّلین ظهور نبوّت ایشان در عالَم طبیعت در صورت حضرت آدم بوده است! گاهی در صورت نوج نبی الله و گاه در هیبت ابراهیم خلیل الله و دوره ای دیگر در صورت موسی کلیم الله و.....هویتی که تقدّم در خلقت نوری دارد معلم آدم و ملائکه الله بوده است! وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا[۳] یعنی معلم حضرت آدم صفی الله، حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله بوده است...
از آنجائیکه احدی راه به ذات ازل و ابد(خدای متعال) ندارد و همه نزد ذاتش محکوم به فنا و اختفای وجودند نتیجتاً امکان دریافت هستی و نعمات الهیه نیز برای مخلوقات وجود ندارد! اساسا حکمت خلقتِ اسم اعظم(اسماء الله) برای همین امر است! یعنی خدای متعال با اسماء الله خلق میکند! با اسماء الله هدایت میکند! با اسماء الله رزق میدهد! اینکه خدای متعال با وساطت اسماء الله، آن به آن در کار هستند به دلیل اینست که مخلوقات قابلیّت ندارند تا نزد ذات ازل و ابد " هو " بی واسطه فیض را دریافت کنند! منتهی اسماء الله برای ظهور و بروز خاصیت و آثارشان، نیاز به مظهر دارند و این مظهریت همان مقام خلیفه الله مطلق است که خداوند تبارک و تعالی به اوّل شخص عالم پیامبرختمی مرتبت و مولی علی علیهماالسلام جعل نمودند! یعنی ضرورت تکوینی خلقت واسطه فیض مطلق، ایجاب کرد خلقت نوری اسماء الله و ظهور و بروز خاصیت و آثار اسماء الله(فاعلیت) ایجاب کرد خلقت ظرف مطلقه حقیقت نوری محمد و علی علیهم السلام(حقیقت محمّدیه) وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً...:ﻭﻗﺘﻲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ جنشین(خلیفه الله) قرار میدهم[۴]
به سبب وساطتت فیض عظمی در خلقت و هدایت و رزاقیّت، لازم آمد در تقدّم خلقت نوری این ذوات مقدّس تا با خلقت نوری ایشان، تحت قُبّه ی مقام خلیفه الله امکان آفرینش کرسی، عرش، هفت آسمان، دنیا، برزخ و مخلوقات دیگر ساحت روحانی و جسمانی فراهم گردد! پس در نظام آفرینش خلیفه الله مطلق در مقام نورانیّت، واحد است! یکی بیشتر نداریم آنهم نور وجودی محمّد و علی علیهماالسلام، همچنان که در روایات خلقت نوری آمده: خدا از نور عظمتش، نور محمد و علی علیهم السلام را خلق کرد! پس خلیفه الله مطلق حضرت پیامبرختمی مرتبت علیه السلام است و سایر انبیاء از نور نبوّت مطلقه حضرت، خلق و مبعوث شدند! یعنی پیامبرخاتم صلی الله علیه و اله صاحب نبوت مطلقه هستندو سایر پیامبران الهی، صاحب نبوّت مقیده هستند یعنی سایر انبیاء الهی مقید به نور نبوت مطلقه محمّدیه هستند!
در واقع روز ۱۷ ربیعالاول آن حقیقتی که در عالم ساری و جاری بوده است در هیکل و صورت جسمیّه حضرت محمد ابن عبدالله صلی الله علیه و آله متولّد و ظاهر شد تا ایشان، هر دو نشئه را به صورت اتمّ در خودش جمع کرده باشد، این صورت مظهر آن نبوّت مطلقه شد،...
پی نوشت:
[۱] - بحارالأنوار ج ۱ص۹۷ باب ۲
[۲] - بحارالأنوار ج۱۶ ص۴۰۲ باب ۱۲
[۳] - بقره - ایه ۳۱
[۴] - بقره - ۳۰
--------------------------❀○❀-------------------------
🔸️
#بخش_اوّل🔸️ خلقت نوری
--------------------------❀○❀-------------------------
🆔️
#آیدی_مدیر_کانال
@zohor313iran
🆔️
#آیدی_کانال
https://eitaa.com/joinchat/2461138948Cdf2697a104