🕋🕌 بسم الله النّور علی نور 🕌🕋 در روایتی متواتر از پیامبرخاتم صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم فرمودند: اَنَا وَ عَلِی اَبَوَا هَذِهِ الْاُمَّه؛ من و علی پدران این امت هستیم[۱] در بحث قبل روایات زیادی در باره تقدّم درخلقت نوری ذوات مقدّس چهارده معصوم علیهم السلام مطرح شده است[ لینک ] اینکه: اوّلین مخلوق الهی، نور اهل بیت علیهم السلام است!خدای متعال قبل از هر خلقتی، ابتدائاً بی واسطه با تجلّی درمقام ذات از عظمت و کبریایی خویش، نور حقیقت محمّدیه(کلهم نور واحد) خلق کرد و از حقیقت محمّدیه، انوار چهارگانه مقدّس را خلق نمود و قلوب ایشان را عرش اسماء الله قرارداد(مقام خلیفه الله مطلق) و سایر مخلوقات از عرش، کرسی، هفت آسمان، برزخ، ملکوت، جبروت، بهشت ها و هفتاد هزار عالم وجود و موجودات از جماد و نبات و حیوان وجن و انس و ملائکه الله را با نور اسماء الله خلق کردند و این معنا دل ادعیه مشهور اشاره شده و ما نیز در زیارت جامعه کبیره در مفاتیح الجنان می‌خوانیم؛ بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ‏: خداوند خلقت را با شما آغاز کرد و به شما ختم می‌کند! آری! حق تعالی این نور در مقام ذات(بی واسطه)خلق کرد و از آن نور هرنچه که مخلوق به آن اطلاق میگیرد مثل روایتی از امام زمان علیه السلام که فرمود:ما ساخته شده دست پروردگاریم و خلق ساخته شده ما هستند[۲] بنا بر آنچه که تصریح شد اعظم امانت الهی در عالم خلقت، اشاره به همین حقیقت نوری دارد! نوری که خداوند آن را از عظمت خویش آفرید و بنیّه ی اهل بیت علیهم السلام یعنی حقیقت محمّدیه را از آن خلق کرد! این نور در قوس نزول آفرینش بود که جلوه کرد و عرش آفریده شد! جلوه ای دیگر کرد و هفت آسمان و هفتاد هزارعالم خلق شد! با جلوه ای دیگر این نور در قوس نزول آفرینش، برزخ و دنیا و موجودات از جنّ و ملک و مجردات خلق شدند! اما در این میان، شیعیان که از باقیمانده گِل و طینت(نور)اهل بیت علیهم السلام خلق شدند، لذا میان شیعه و حقیقت نور، نسبت و سنخیّت وجودی قرار دارد! یعنی شیعه برگزیده شد تا تاج عزّت و کرسی پادشاهی دوعالم بر سر او بگذارند و این مشیّت الهی بود که در ظرف وجودی اهل بیت علیهم السلام ظهور و بروز کرد و به سبب آن، شیعه را برگزید(روایت از معصوم علیه السلام):ما برگزیده خدا هستیم و شما شیعیان برگزیده ما هستید[۳] قلم تقدیر به اراده و علم ازلی خداوند تبارک و تعالی این چنین بر لوح محفوظ ثبت کرد تا شیعه برگزیده شود برای قبول امانت اعظم الهی/إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا:ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﻛﻮﻩ ﻫﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻨد ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﺮﺳﻴﺪﻧﺪ[۴]/پس این قابلیّت و استعداد ریشه در پیوند وجودی و رابطه تکوینی شیعیان با اهل بیت علیهم السلام است، امام باقر عليه السلام دراین خصوص مي فرمايند:همانا خدا ما را از اعلي عليين آفريد و قلوب شيعيان ما را از آنچه ما را آفريده، آفريد و پيكرهايشان را از درجه ي پايينش آفريد، از اين رو دلهاي شیعيان به ما متوجه است، زيرا از آنچه ما آفريده شده ايم، آفريده شده اند[۵] تمام اسرار آنچه را که به آن اشاره شد در این روایت سراسراعجاز از امام جعفرصادق علیه السلام تبیین شده است که جادارد هزاران هزار بار عقل و قلب و جانت را در این اقیانوس راه کنی، حضرت میفرمایند: نزد ما سِرّي از سِرِّ خدا وعلمي ازعلم خدا است كه ما را به تبليغش مأمور فرمود و ما آن را از جانب خداي عزوجل تبليغ كرديم و برايش محلي و اهلي و پذيرنده اي نيافتيم تا آنكه خدا براي پذيرش آن مردمي را از همان طينت و نوري كه محمّد و آل و ذرّيه ي او را آفريده بود،خلق كرد و آنها را از فضل و رحمت خود ساخت، چنانكه محمّد و ذرّيه ي او را ساخت، پس چون ما آنچه را از جانب خدا به تبليغش مأمور بوديم، تبليغ كرديم،آنها پذيرفتند و تحمّل كردند و ياد ما به آنها رسيد، پس دل هاي ايشان به شناسايي و به حديث ما متوجه گشت، اگر آنها از آن طينت و نور خلق نمي شدند، اين چنين نبودند، نه به خدا قسم آن را تحمل نميكردند[۶] پی نوشت: [۱] -بحارالانوار، ج۳۶، ص۵ و۱۱ و ۲۷۵ [۲] -بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۸ [۳] - بحار الأنوار، ج ‏۳۳، ص ۶۸ [۴] - احزاب - ایه ۷۲ [۵] اصول کافي، ج ۱، ص ۳۹۰ [۶] - اصول کافی - ج۱، ص ۴۰۹ --------------------------------❀○❀----------------------- 🔸️🔸️ لینک بخش دوّم 👉 --------------------------------❀○❀----------------------- 📍رابطه وجودی ما با اهل البیت علیهم السلام📍 --------------------------------❀○❀----------------------- 🆔️ @zohor313iran 🆔️ https://eitaa.com/joinchat/2461138948Cdf2697a104