بسم الله النور علی نور
#مقام_باطنی_امام_علیه_السلام
#در_ساحتِ_معرفت_به_نورانیّت
از آن زمان که یوسف کنعان ما شدی
دیگر نرفته ایم به بازار هیچ کس...
امام علیه السلام به سبب تخلّق و تحققبه حقیقت کل اسماء الله و تمام مراتب آنها به مصداق اتمّ و مطلق: وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا[۱] است که عالم به جمیع اسماء الله و مراتب آنست، لذا ایشان آدم حقیقی است و آدم حقیقی کسی است که متعلّم به تعلیم الهیِ اسماء الله از طرف ذات باریتعالی است، به موجب همین تعلیم باطنی حقیقت اسماء الله، خدای متعال مقام خلیفه الله را به آدم جعل کرد: إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً[۲] و مراد از این علم و تعلیم،دانایی و آگاهی به الفاظ و معانی و مفاهیم اسماء نیست، بلکه سخن از تعلیم باطنیِ ذات باریتعالی در مرتبه اعلی علّیین آدم است! سخن از دارایی میباشد که عین وجود آدم شده است و تا ابد با او خواهد بود! سخن از دارا شدن و تحقق و تخلّق به حقیقت نوری کل اسماء الله و مراتب آنست! جعل مقام خلیفه الله از سوی خدای متعال به آدم یعنی همان تعلیم باطنی است که به موجب آن آدم، مظهر کل اسماء الله با تمام مراتبش از حیث فاعلیت شد! تا امکان ظهور و بروز خاصیّت و آثار اسماء جزئیه و کلیه با تمام مراتبش در مقام کثرت فراهم گردد! پس امام علیه السلام،خلیفه الله مطلق است و خلیفه الله مطلق، حامل تمام مراتب و حامل جمیع شئونات و کل اسماء الله از هر حیث میباشد! در نظام توحیدی، این جانِ امام علیه السلام است که با حقیقت نوری مطلق اسماء الله، یکی و یگانه شده است! اگر خدای متعال با اسماء الله اش خلق میکند! با اسماء الله اش هدایت میکند! با اسماء الله اش رزق عطاء میکند! با اسماء الله آن به آن در کار است! به سبب ظهور خاصّیت و آثار اسماء الله میباشد که مظهریت آن هم در مقام کثرت به خلیفه الله مطلق، آدم حقیقی، انسان کامل یا امام علیه السلام است!......ادامه دارد
#بخش_اوّل
پی نوشت:
[۱] سوره بقره - ۳۱
[۲] سوره بقره - ۳۰
🆔️
#آیدی_ادمین
@zohor313iran
📌
#لینک_کانال
https://eitaa.com/joinchat/2461138948Cdf2697a104