بسم الله النور علی نور از آن زمان که یوسف کنعان ما شدی دیگر نرفته ایم به بازار هیچ کس... امام علیه السلام به سبب تخلّق و تحقق به حقیقت نوریِ کل اسماء الله و تمام مراتب آنها به مصداق مطلق: وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا[۱] است! یعنی این امام علیه السلام است که جان و قلبش با کعبه ی اسماء الله یعنی حقیقت نوری اسم اعظم الله(جمیع مراتب و کل ۷۲ حرف اسم اعظم) یکی و یگانه شده است! به همین اعتبار قلب امام علیه السلام همان عالم عرشِ اسماء الله و قیامت(کن فیکون) است! اگر در روایات و معارف اشاره شده است علم و حیات و قدرت از ارکان سه گانه عرش میباشد به سبب وساطت خلقت نوری خلیفه الله مطلق است که علم و حیات و قدرت از طریق اسماء الله در تار و پود آفرینش ساری و جاری شده است! اینکه در روایت متعدد از معصوم علیه السلام این بیان عرشی(امام محمد باقر و امام‌صادق و امام رضا علیهماالسلام) آمده است: أنّ الله خلق آدم علیه السّلام علی صورته: همانا خداوند آفرید آدم را بر صورت خود[۲] یعنی همان آئینه ی وجودی امام علیه السلام است که جمیع حقایق نوری اسماء الله در مقام فاعلیّت، عیان میسازد و به وساطت همین مظهریّت، تجلّی و تنزل اسماء الله از عالم وحدت محض برای خلقت، میسر میگردد! چرا که ذاتِ ازل و ابد نه اسم دارد و نه رسم و نه نور است و نه مجرد نه صورت دارد و نه مثال! نه جسم دارد و نه ماده! که اینها همه از خصوصیات مخلوقات است و ذات ازل و ابد، اجلّ از خصوصیات مخلوق میباشد! بلکه حق تعالی هرچه هست وجود مطلقه! سراسر وحدت حقیقیِ محض است! بدیهی است اگر وساطت در خلقت نوری خلیفه الله مطلق در میان نبود همه ما ازلاً و ابداً در دایره علم الهی، باقی می ماندیم! در همان عالم مشیت ذات احدیت، در اِخِتفا(پنهان) بودیم که بودیم و بودیم....تا ابد! لذا خداوند تبارک بر اساس حکمت و مشیت ازلیه، قلم رحمانی بر روی لوح سفید؟ تقدیر را ایچنین رقم زد که خلیفه الله مطلق را خلق نماید و بار امانت(حقیقت نوری اسماء الله) را با دستان خود به او جعل نماید تا ایشان هم در مقام‌ فاعلیّت با اسماء الله به صورت علمی موجودات، هستی عطاء کند با اسماء الله، هدایت به امر کند و با اسماء الله رزق دهد!......... پی نوشت: [۱]بقره - ایه ۳۱ [۲]اصول کافی، ج ۱، ص ۱۳۴ 🆔️ @zohor313iran 📌 https://eitaa.com/joinchat/2461138948Cdf2697a104