مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس نبوی، مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی:
با ظهور اسلام، زنده به گور کردن دختران که از آداب عرب جاهلی بود کنار گذاشته شد، در پیمان ازدواج به جای اینکه پدر دختر به دامادش کابین بپردازد، مقرر شد شوهر به همسرش مهریه بپردازد. زنان حق مالکیت فردی بدست آوردند و حق میراث برای آنها در نظر گرفته شد؛ در حالیکه پیشتر فقط خویشاوندانِ مرد حق ارث بردن داشتند. به این صورت، با ظهور اسلام موقعیت اجتماعی زنان پیشرفت کرد. همچنین پیامبر اسلام(ص) بر حسب فرمان الهی در آیه ۱۲ سوره ممتحنه با شرایط معینی با زنان بیعت فرمود و بر مبنای آن بیعت، زنان را در امور سیاسی و شئون اجتماعی و اقتصادی شریک ساخت.
در ابتدا اصل قضیه فقهیاش را مشخص کنیم که الان یکی از بحرانهای اساسی ما در همینجاست. بسیاری از مردان حتی فردی که در زندگی شخصی خودش متشرع هم نیست، آنجا که میخواهد همسرش را ملزم کند، به مسئله شرعی و این فتوا که زن مطلقاً برای خروج از خانه حقی ندارد مگر اینکه از شوهرش اجازه بگیرد و رضایت او را بدست بیاورد، تمسک پیدا میکند. معنای این مطلب این میشود که یک نوع مبادلهای در اینجا اتفاق میافتد، دائم خانمها این طور فکر کنند که چه نوع کارهایی کنیم هرچند در تکلیف ما نیست که بر اساس آن کارها بتوانیم رضایتهایی بدست آورده و خواستهها و فرصتهای خودمان را تأمین و تضمین کنیم.
خود این منطق، زندگی را از ارزشهایی که مبنای ارزشهای دینی است به هم میریزد؛ مثلاً این خانم خیلی از مسائل اعم از عدم رعایت حسن معاشرت، رسیدگی به زندگی، تأمین زندگی و همه اینها را باید تحمل کند تا بتواند آن اجازه مطلقی که دست این شوهر است را در فرصتهایی استفاده کند. باید اصل این مسئله را درست کنیم؛ یعنی بحث فقاهتی درست و خوب و محکمی باید شکل بگیرد. مرحوم شیخ انصاری بارها در مباحث اصولیشان مطرح میکنند اجماعات منقول محل تأمل و ایراد است و معلوم نیست این اجماعات چقدر دقیق بررسی شده باشد.
بنابراین میبینیم افراد و بزرگان همعصری هستند که از حیث زمانی نزدیک به هم هستند ولی دو اجماع کاملاً مخالف هم ادعا کردهاند. چطور میشود همه اقوال حول نظر این بزرگواران شکل گرفته باشد؟ من همین جا به صراحت عرض میکنم بنده اجماعات منقول را کاملاً محل تأمل و ایراد میدانم. به صرف اجماع منقول، نمیشود فتوا داد و رأی فقهی معینی را بر فرد یا جامعه حمل کرد. بنابراین بحث اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی کاملاً قوی و گستردهای است.
ادامه در
#پایگاه_اطلاع_رسانی_کتاب_ناب 👇
https://b2n.ir/q77533
@ketabenaab