📚 🗯 بعد دربارهٔ سعید بن مُسَیَّب و زهری می گوید از منحرفین بودند که البته در مورد سعیدبن مسیب بنده قبول نمیکنم این را دلایلِ دیگری دارد‌که جزو حواریونِ امام بوده ، اما در مورد زهری و خیلی های دیگر ، همین جور است. 📛بعد إبن أبی الحدید عدّهٔ زیادی از شخصیت ها و رجالِ آن زمان را می شمرد که اینها همه از اهلبیت ، منحرف بودند. ♻باید اخلاقِ مردم درست می شد باید دینِ مردم درست می شد باید مردم از این غرقابِ فساد بیرون می آمدند باید دوباره جهت گیریِ معنوی ، که لُبّ لُباب دین و روحِ اصلیِ دین همان جهت گیریِ معنوی است ، در جامعه إحیا می شد. ✅ لذا شما نگاه می کنید می بینید زندگی و کلماتِ امام سجاد ، زهد است، « أنَّ عَلامَةَ الزّاهِدینَ في الدّنیا الرّاغِبینَ في الآخِرَةِ»۱ ☝شروعِ یک سخنِ مفصّل طولانی اینگونه است. اگرچه در آن سخن هم یک مفاهیم و اشاره به آن اهدافِ کذایی که ذکر کردیم ، هست. 💫 آیا آزادمردی هست که این پس ماندهٔ دهانِ سگ(دنیا) را برای أهلش واگذارد ، بهای جان های شما چیزی جز بهشت نیست.پس آن را جز با بهشت معامله نکنید.💫۲ 💎کلماتِ امام سجـاد ، بیشترینش زُهد است ، بیشترینش معارف است ، اما باز معارف را هم در لباسِ دعا. چون همانطور که گفتیم اختناق در آن دوران و نامناسب بودنِ وضع ، اجازه نمی داد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بی پرده و صریح و‌روشن ، حرف بزنند ؛ نه فقط دستگاه ها نمی گذاشتند ، مردم هم نمیخواستند. ♨اصلاً آن جامعه یک جامعهٔ نالایق و تباه شده و ضایع شده ای بود که باید بازسازی می شد. 🌱۳۴ سال...۳۵سال...از سال۶۱ تا ۹۵ ، زندگیِ امام سجـاد این طوری گذشته. البته هرچه که گذشته ، وضع بهتر شده است لذا در دنبالهٔ همان حدیثِ « إرتَدَّ النّاسُ بَعدَالحُسَین» از امام صادق دارد که « ثُمَّ إنَ النّاسَ لَحِقوا و کَثُروا » بعد مردم ملحق شدند و ما میبینیم که همینطور است. 🍀 دورانِ امام باقـر که میرسد ، وضع فرق کرده بود ☝ این بخاطرِ زحماتِ۳۵ سالهٔ امام سجـاد است. ۱۳۶۵/۴/۲۸ ادامه دارد.. ۱۴۶ ۱-بحارالأنوار/ج۷۵/ص۱۲۸ ۲-تُحف العقول/ص۳۹۱ @ketabkhanehmodafean