📚
#انسان250ساله
🔷پس امام از سویی شرط امامت را دانش دین و فهم درست قرآن می داند و از سویی دیگر با گستردن بساط علمی و گردآوردن خیل کثیری از مشتاقان دانش دین در پیرامون خود وتعلیم دین به شیوه ای مخصوص، که مخالف با روال معمولی فقه و حدیث و تفسیر و بطور کلی مغایر با دین شناسی رایج علما و محدثان و مفسّران وابسته به دستگاه خلافت است ، عملا دین شناسی خود و دین ناشناسی دستگاه خلافت را با تمام علمای وابسته و نام و نشان دارش اثبات می کند و از این رهگذر با تعرض مستمر و عمیق و آرام ، به مبارزه خود، بُعدی تازه می بخشد.
🔶همانطور که قبلا اشاره شد ، نخستین حکمرانان بنی عباس که خود در روزگار پیش از قدرت، سالها در محیط مبارزاتی علوی و در کنار پیروان و یاران آل علی گفت گذرانیده و به بسیاری از اسرار و چَم و خَم های کارِ آنان بصیرت داشتند ، نقش معترضانه این درس و بحث وحدیث وتفسیر را پیش از اسلاف اموی خود درک می کردند.
🔺گویا به همین خاطر بود که منصور عباسی در خلال درگیری های رذالت آمیزش با امام صادق، مدت ها آن حضرت را از نشستن با مردم و آموزش دین به آنان و نیز مردم را از رفت و آمد و سؤال از آن حضرت منع کرد ؛
تا آنجا که به نقل از مفضل بن عمر- چهره درخشان ومعروف شیعی- هرگاه مسئلهای در باب زناشویی وطلاق و امثال اینها برای کسی پیش می آمد، به آسانی نمی توانست به پاسخ آن حضرت دست یابد.
پیشوای صادق،ص۹۵_۸۸
🔰وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک _سیاسی
✳ امام صادق علیهالسلام توانسته بود به کمک تلاش وسیع پدرانش _ امام سجاد وامام باقر، مخصوصا اواخر زندگی امام باقر- و سپس خودش به کمک این تلاش توانسته بود یک عده مؤمن ومسلمان مکتبی، اصیل ، انقلابی، فداکار، آماده برای خطرپذیری ، در سراسر عالم اسلام درست کند.
◻و اینها آدم های عادی نبودند؛ نه اینکه از طبقات ممتاز بودند،نه.. همین کاسب و تاجر وغلام و از این چیزها ، اما از لحاظ پایگاه معنوی ، به هیچ وجه اینها به آدم های عادی شبیه نبودند.
◽کسانی بودند که زندگی شان در هدفشان.و در مکتب شان خلاصه می شد و همه جا هم بودند.
ادامه دارد....✏
۲۲۸
@ketabkhanehmodafean