پرونده 🔴 درآمدی بر «جمهوری دوم» 📝 دکتر 🔸«من به قومی، مى‌‌نگرم که از طرف مشرق زمین به پا مى‌‌خیزند. آنان به دنبال طلب حق و ایجاد حکومت الهى تلاش مى‌‌کنند. بارها از متولیان، اجراء حق را خواستار مى‌‌شوند، اما با بى‌‌اعتنایى مواجه مى‌‌شوند. وقتى که وضع را چنین می‌بینند، اسلحه‌های خود را به دوش ‌‌می‌گیرند و با قاطعیت تمام در انجام خواسته‌‌شان اصرار مى‌‌ورزند تا این که سردمداران حکومت نمى‌‌پذیرند و آن حق طلبانِ ثابت قدم، ناگزیر به قیام می‌شوند و کسى نمى‌‌تواند جلودارشان شود. این حق‌‌جویان وقتى که حکومت را به دست گرفتند، آن را به غیر از صاحب‌الامر به کس دیگرى نمى‌‌سپارند و کشته‌‌هاى این ها همه از شهیدان راه حق محسوب مى‌‌شوند.» امام محمدباقر علیه‌السلام 🔹بیانیه‌ی گام دوم انقلاب بیانی است برای ابراز یک منظومه فکری منسجم؛ حکمی برای آینده‌نگاری ایران اسلامی که تجربه‌ای را به ثبت رسانده که قرن‌ها آرزوی آن برای تشیع و مستضعفین وجود داشته است. همان‌چیزی که در ابتدایی‌ترین صورت خود می‌توان در جایگاه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت قرار بگیرد و بسط و گسترش یابد. اساسا بیانیه‌ها در سده‌ی اخیر، تعیین‌کننده‌ی فصول تمایز ملت‌ها و دولت‌هاست؛ از بیانیه‌ی حقوق‌بشر تا بیانیه استقلال آمریکا؛ از این حیث بیانیه‌ی گام دوم، جنبه‌ای فصل‌بندی دارد برای انقلاب و می‌توان آن‌را درآمدی بر جمهوری دوم تلقی کرد. 🔻جمهوری در ایران نهالی تازه به بار نشسته‌ است؛‌ بعد از چندین هزاره حکومت استبدادی شاهانه، چهل‌سالگی آنچنان که ابن‌خلدون در مقدمه بحث می‌کند، زمانه‌ی مناسبی است برای دگردیسی‌های درونی حکومت‌داری‌ها. هرچند که او بر عصبیت تمرکز دارد و آنچه در جمهوری اسلامی رقم خورده بر مبنای عقلانیت است و اتفاقا هر چه این درخت تناورتر شده،‌ رفتارهای عقلایی‌اش بیشتر شده است. و بازهم برخلاف آنچه نویسنده‌ی مقدمه می‌گوید، اتفاق مافوق تصور او در ایران افتاده و‌ نسل سوم انقلاب که روزگاری سختی و درشتی را نکشیده، آماده و پا به کار است؛ از این حیث مخاطب اصلی تحقق و فهم بیانیه گام دوم نیز اوست. چرایی و چیستی این مهم، قابل بررسی است؛ اول از آن‌روی که جوان‌بودن جامعه، پیش‌رانی کارساز برای تحول به‌شمار می‌آید. دوم جوان مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و فرصت‌‌هاست که به قاعده‌ی جوانی، شکل‌نایافته و متغیر است؛‌ این فرصتی مناسب برای پاسخ‌گویی درونی به نیازها و مشکلات متنوعی است که دامن‌گیر زندگی و زمانه‌ی ماست. 1⃣گام اول خود بیانیه‌ی گام دوم، مخاطب‌شناسی جوانانه‌ی آن است؛ این مخاطب، نیازمند تببین و تفسیر و اقناع بوده و هست و نقش‌آفرینی در این عرصه، متوقف بر عملکرد نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. به برکت تلاش‌های یک دهه اخیر در شکل‌دهی به بنیان‌های مساله‌محوری در حوزه‌ی دانشی و با وجود همه‌ی مقاومت‌ها برای درهم‌کوبیدن بنای سامانه‌های بومی تفکر، به نظر می‌رسد در میان فضلای حوزوی دانشگاهی، نسلی در حال سربرآوردن است که می‌تواند با هضم نظریه‌ها و مفاهیم موجود (غربی و غیرغربی)، برای حل مشکلات راه‌حل‌های تازه‌ای را پیش نهد. 2⃣اگر بیانیه‌ی گام دوم را به مثابه‌ی یک سیاست در نظر بگیریم، سیاست مشتمل بر مساله‌شناسی، تدوین راه‌حل و اجراست؛ این بیانیه هم در درون خود، واجد نکاتی است که قابلیت اجرایی دارد و هم در کلیت به‌عنوان یک کلان پروژه، باید در شوراهای عالی و استانی و هیات وزیران و امثالهم، مورد بحث و اجرا قرار بگیرد. در مورد بخش‌های اجرایی گام دوم، نکاتی وجود دارد، نظیر آنچه در زمینه‌ی عدالت و مبارزه با فساد آمده، یا در مورد معنویت و اخلاق و نُقصان‌هایی که در میان است. در اقتصاد، اقدام‌ها و راهبردها شفاف و واضح است و در حفظ استقلال و آزادی ایران اسلامی هم بخشی از آن به‌طور خاص مسوولیت ویژه‌اش بر عهده‌ی دولت جمهوری اسلامی گذاشته شده است. 3⃣امام خمینی (ره) تنها فردی بوده که بعد از هزاره‌ای توانسته آنچه در ناصیه‌ی ملت ایران نوشته شده را تحقق بخشد. این ابتکار عمل انحصاری، با گام دوم به مرحله تازه‌ای منتقل می‌شود که در آن سه رو‌یکرد به طور توأمان وجود دارد: اول «حفظ استقامت و جهت‌گیری انقلابیِ نظام» است، دوم «غلبه بر معضله‌ها و گرفتاری‌ها»ست و سوم «حرکت به سمت آینده و پیشرفت». این دقیقا منطبق با برآوردی است که در گام دوم از گذشته، حال و آینده ارائه شده و جهان اجتماعی‌ای که انقلاب اسلامی در آن متولد شده و می‌خواهد تمدن نوین را خلق کند. 💢گام دوم، مانیفستی برای حُکمرانی است. حُکمرانی مطلوب،‌ نیازمند کار جهادی است که با نفی غرب‌گرایی و خلق دولت اسلامی، مقدمات ایجاد جمهوری دوم را برای تمدن‌سازی فراهم آورد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل های روز در خیابان انقلاب 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f