وی افزود: علیرغم تمام تلاشهایی که مجموعه شهرستان برای تأمین سرانه آموزشی در این منطقه انجام میدهند، بازهم شاهد کمبودهایی در این حوزه هستیم که بخش اعظمی از این مشکلات به ایجاد شهرکهای جدید مسکونی و انبوهسازیهای انجامشده در این منطقه ارتباط دارد.سراج با اشاره به اینکه قانون برای وزارت مسکن در خصوص ساخت شهرکها تکلیف تعیین کرده است، بیان کرد: در پروژههای کلان، شهرکسازان و مجتمعسازان مکلف هستند که به اندازه خدمات نیاز، سرانه آموزشی را تأمین کنند؛ اما برای افراد و پیمانکارانی که اقدام به دریافت مجوز و ساخت پروژههای خرد و کمتر از ۲۰۰ واحد میکنند، الزام قانونی برای تأمین سرانهها وجود ندارد. به نظر میرسد در این حوزه خلا قانونی وجود دارد.
لزوم تامین سرانههای آموزشی اتباع و انبوهسازان
وی تأکید کرد: برای جبران کمبود سرانههای آموزشی باید راهکارهای کارشناسی و قانونی تدوین و اجرایی شود. براساس قانون شورای آموزش و پرورش، قبل از صدور مجوز ساخت از سوی شهرداری باید وضعیت سرانههای آموزشی تعیین تکلیف شود که به نظر میرسد خلاهایی وجود دارد. تلاش میکنیم با تشکیل جلسات کارشناسی نسبت به رفع این موارد اقدام کنیم و در صورت نیاز از طریق همکارانمان در مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح موارد اقدام کنیم.وی گفت: در بحث ساخت واحدهای مسکونی باید شرایط و زمینه حضور ساکنان واحدها بهگونهای فراهم شود که سرانههای آموزشی، ورزشی و شهری برای آنها ایجاد شود؛ نه اینکه واحد مسکونی بدون درنظر گرفتن سرانهها و زیرساختهای لازم احداث و در اختیار مردم قرار گیرد.نماینده معین مجمع نمایندگان استان تهران در شهرستان اسلامشهر تصریح کرد: علاوه بر کمتوجهی انبوهسازان به احداث واحدهای آموزشی، با توجه به حضور بالغ بر ۱۰ هزار دانشآموز اتباع در مدارس اسلامشهر، متأسفانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در حوزه تأمین سرانههای آموزشی در این منطقه کوتاهی کرده و هیچ اقدامی انجام نداده است. تلاش میکنیم این موضوع را از طریق مبادی قانونی مطالبه و پیگیری کنیم.وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اسلامشهر اذعان کرد: دومین معضل آموزش و پرورش اسلامشهر، کمبود نیروی انسانی و کادر آموزشی است که متناسب با جمعیت بالغ بر صد هزار نفری دانشآموزان این منطقه نیست و بنابر اعلام متولیان امر، این شهرستان جزو رتبههای نخست در کمبود نیروی انسانی در سطح استان تهران است.
دور زدن قانون در احداث مدارس توسط انبوهسازان
حسین حبیبی، فرماندار و رئیس شورای آموزش و پرورش اسلامشهر، نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: طبق ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، کسانی که اقدام به احداث واحدهای مسکونی بیش از ۲۰۰ واحد میکنند، باید یک باب مدرسه احداث کنند؛ اما متأسفانه برخی انبوهسازان با دور زدن قانون، اقدام به احداث واحدهای کمتری میکنند.وی افزود: برخی انبوهسازیها که از طریق مراجع استانی و در قالب طرحهای دولتی در این منطقه انجام میشود، باعث افزایش جمعیت منطقه بدون در نظر گرفتن زیرساختها و تامین سرانهها میشود. به شدت با این موارد مخالفت داریم و انتظار داریم متولیان امر نسبت به تأمین سرانهها اقدام کنند.حبیبی با اشاره به ضرورت تامین سرانه های آموزشی در طرحهای انبوه سازی مسکن دولتی، بیان کرد: طی مکاتبات متعددی که با مسئولین دستگاههای مختلف انجام دادیم پیگیر موضوع هستیم و انتظار داریم نمایندگان مجلس هم در این موضوع وارد شوند و پیگیری کنند.
بحران سرانههای آموزشی در اسلامشهر
اکبر قنبری، مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر، نیز در این جلسه گفت: اسلامشهر با داشتن بیش از ۱۰۰ هزار دانشآموز و ۶۳ مدرسه دو شیفت، با کمبود شدید سرانه آموزشی مواجه است.وی افزود: از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ حدود ۶ هزار دانشآموز به شهرستان ما اضافه شده است.
اگر دوره کرونا را نیز محاسبه کنیم، قریب به ۱۰ هزار دانشآموز اضافه شده است که برای این تعداد باید ۲۷ مدرسه ۱۲ کلاسه احداث میشد.مدیر آموزش و پرورش اسلامشهر با اشاره به تعطیلی مدرسه ۱۸ کلاسه امام حسین (ع) از سال ۹۸ تاکنون، افزود: با تعطیلی این مدرسه، هیچ فضای آموزشی در این محله وجود ندارد و باید دستگاههای مختلف همکاری لازم را برای رفع این مشکل انجام دهند.قنبری خاطرنشان کرد: علیرغم کمبودها، آموزش و پرورش اسلامشهر طی سال گذشته با ۷ پله صعود، از رتبه ۱۶ به ۹ ارتقا یافته است
@khabareghaemye