هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
بنرهای پیام‌رسان در حوزه حجاب ▪️از اتهام «تحمیق» تا چاره‌ برای معضله «هویت» 🔹نصب بنرهایی در فضای شهر و نمایشگاه کتاب تهران که در آن‌ها جملاتی به نقل از چند نویسنده مشهور و نامدار آمده با حاشیه‌‌هایی مواجه شده است. 🔹از مرور این جملات به راحتی می‌شود فهمید که تولیدکنندگان طرح چه اهدافی را دنبال می‌کردند. شاید به دنبال انتقال سرانجام و تجارب جامعه غربی در زمینه آزادی اجتماعی بودند تا انذارهایی به گوش مخاطب ایرانی برسانند و به اصطلاح از انتهای این مسیر سخنی گفته باشند آن هم در قالب انعکاس دیدگاه تنی چند از نام‌داران و مشاهیر جهانی. 🔹احتمالاً تولیدکنندگان این اطلاعیه‌ها معتقدند که حجاب نمادی بیرونی از فقدان یک سری باورها یا جانشینی باورهای جدید است و استدلال‌هایی مشابه همان ماجرای بنرهای «حجاب، میراث مادران است» آن‌ها را به تولید آثاری با این پشتوانه و منطق فکری سوق داده است. «حجاب، میراث مادران است» هم شاید می‌خواست بر عنصر همیشه قابل احترام «مادر» در فرهنگ ایرانی تکیه کند و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امتیازاتی که از جنبه‌های عاطفی می‌تواند به همراه بیاورد درباره حجاب نصایحی به سمع و نظر مخاطب برساند. 🔹فارغ از مستند بودن عبارات نقل شده از مشاهیر که درباره آن تشکیک شده، به نظر می‌رسد این دست اتفاق‌ها نشان از درگیری در لایه‌هایی عمیق‌تر دارد. این رویکردها ممکن است برای بخشی از جامعه که هوادار حجاب است روحیه‌بخش و مقوم جلوه کند یا برای جریانی که «بی‌حجابی» برایش ایدئولوژیک نشده «محل تأمل» واقع شود اما در میان جریان مخالف با اتهام «تحمیق» مواجه می‌شود. tn.ai/2893353 @TasnimNews