♨️خلط بین «رجوع» و «ارجاع»! نقدی بر انگاره‌های ناصحیح مدافعان پروژه یک)اینکه یک نفر برای خود تشخُّص و عنوانی درست کند و مردم را به خود فرا بخواند این «ارجاع» است. یعنی به مردم اعلام می کند که من شرایط لازم را دارم ، پس به من «رجوع» کنید. دو) اینکه متخصصین یک امر( مثل،علمای دین، یا اطبِّاء ) برای فردی ‌ویژگی خاصی قائل شوند و او را از باقی افراد به ویژگی چون مرجعیت یا دکتر بودن متمایز کنند، این هم « ارجاع» است. یعنی ،از نگاه آن دسته از متخصصان مردم می بایست به این فرد معیَّن و یا امثال او رجوع کنند. سه) بعد از انتخاب و مشخص شدن افراد ذی صلاحیت ، اینکه مردم از بین این افراد کدام را انتخاب کنند، این « رجوع» است. حال چند سوال مهم مطرح می شود! ۱- آیا یک فرد از جهت علمی ‌و اخلاقی این صلاحیت و حق را دارد که مردم را به خود «ارجاع» دهد؟ یعنی: مثلا یک فرد به مردم اعلام کند: «من از جهت علمی و اخلاقی آنقدر وارسته و با تقوا (به سان مرحوم شیخ انصاری و میرزای شیرازی و حضرت امام و باقی سلف صالح) هستم که شما مردم می توانید به من رجوع کنید! ۲-آیا متخصصین یک علم و یا علمای دلسوز و متعهد آزادند که اجازه دهند به هر فردی «ارجاع» داده شود؟ 3-بعد از معین و مشخَّص شدن افراد ذی صلاحیت ، آیا می توان مردم را مجبور کرد که به کدام فرد «رجوع» کنند؟ بررسی سوالات: آزادی در رجوع است نه ارجاع! در بین تمام علوم و فنون و در تمام عالم ،چه در گذشته و حال و حتَّی آینده ، امر عقلایی بر این بوده که ارجاع باید حساب شده و در چارچوب علمی و مطمئن باشد! اساسا تاسیس دانشگاه و حوزه های علمیه برای این است که افراد ذی صلاح برای « ارجاع» انتخاب شوند. و الَّا مدرک دادن و تاییدیه دادن معنی و مفهومی نداشت و هر کسی می توانست برای خود دکَّان و دستکی بزند! اگر اصل ، آزادی «ارجاع» بود، اساسا هرج و مرج می شد و درنتیجه هیچ تخصصی از ابتدا پا نمی گرفت! از طرف دیگر «ارجاع به خود» هم از جهت اخلاقی و هم از جهت سابقه تاریخی حوزه علمیه مذموم و زشت بوده است. چرا که معنی آن این است شخص خود را جانشین واقعی امام معصوم بر می شمرد ؛ این ادعا اولا ) بسیار سنگین است و لازم است شخص از تمام جهات علمی، عملی ، سیاسی و اجتماعی و ...در رتبه بسیار بالایی باشد ، و ثانیا) بر فرض تحقق تمام شرایط مذکور ، در نگاه مردم امر ناپسندی است چرا که حمل بر خود ستایی میشود! آری اگر علمای دلسوز و ذی صلاح در مساله بسیار خطیر و مهم مرجعیت افرادی را واجد شرایط دانستند و مردم را به آنها «ارجاع» دادند، آنوقت مردم باید آزاد باشند تا به هرکدام که خواستند «رجوع» کنند. به نظر می رسد اساسا حضرات مساله را کج فهمیده اند و سره و ناسره را خلط کرده اند. جعفر بحرینی @rozaneebefarda @khabarehowzeh 🔻🔻🔻 ♨️رسانه مستقل خبر حوزه http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336