♨️اوضاع افتضاح اداری مرکز مدیریت و مدیریت ضعیف حجت الاسلام و المسلمین اعرافی ۲ 👓 در باب خدمت واقعا مرکز حوزه خدمات خوبی ارائه میدهد هرچند شاید اشکالاتی اما کوچک داشته باشد. 🔹اما مرکز مدیریت که طلبه ها بیشتر با آن سر و کار دارند غالباً پاسخ گو نیستند و در هیچ موردی تقریبا از طلبه ها نظرخواهی نمیشود و اگر اشکال یا نقدی هم داشته باشند مثلاً در باب امتحان شفاهی و تقویم آموزشی و برنامه جدید حوزه و... کسی پاسخگو نیست! 💬 محمدجواد 👓درباره طلبه محور بودن، با صحبت اون بزرگواری که فرمودن اداری شدن مسئولیت‌های حوزوی، به طلبه محوری اسیب میزنه بسیار موافقم. 🔹طلبه و مسئول باید هم رو بشناسن از نزدیک و ارتباط حقیقی داشته باشن، ولی این اتفاق نمیفته... وقتی مسئول آموزش یا مدیر یا رفاهی یا... نه استاد منه نه در روز معاشرتی با هم داریم نه آشناییم نه حتی اسم همو میدونیم و تنها اطلاع اون بزرگوار از ما فقط یک کد تحصیلیه، طبیعیه که برنامه‌ریزی‌ها هم هی با نیاز من نمی‌سازه! یا ابلاغیه و طلاعیه طرح‌های مختلف علمی و تبلیغی و مهارتی میاد، ولی انگیزشی در طلبه اتفاق نمی‌افته. بعد هی میگردیم دنبال مقصر و هی طلبه دنیال اصلاح مسئوله و مسئول دنبال اصلاح طلبه و هی هم هیچی درست نمی‌شه... ❗️کاش برای گسترش حوزه -چه خواهران چه برادران- به جای عریض و طویل کردن یک تشکیلات واحد، همون مدارس کوچیکی که تمام‌ نیازهای طلاب رو برطرف می‌کنه، تکثیر بشن. این‌طوری ارتباط انسانی که یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و پویایی این تشکیلات مقدسه، حفظ می‌شه. ینی یه چیزی شبیه مدل‌های رشد طبیعت که تجربه نشون داده خیلی بهتر کار می‌کنه! 💬 طلبه جامعه الزهرا 👓 یکی از اشکالات عمده که به شخص حضرت آیت الله اعرافی می شد، کثیرالمشغله بودن ایشان بود، و اشکال دوم، وجود همین رویه در قائم مقام ایشان در حوزه علمیه قم! هنوز افکار عمومی پاسخ قانع کننده ای برای دو اشکال بالا دریافت نکرده، شاهد معرفی معاون جدید سطوح عالی حوزه علمیه قم بودیم که متاسفانه ایشان هم دست کمی از اوصاف دو مقام اول ندارد!عدم اطلاع از قوانین و ضوابط سطوح عالی از یک طرف و مشغله فراوان ایشان از سوی دیگر، که حتی فرصت کافی برای دیدار، هم فکری و هماهنگی های لازم با مدیران مجموعه قم را هم ندارد!! معضل بزرگی است که در نهایت دود آن به چشم حوزه، اساتید و طلاب حوزه می رود. به همین مناسبت جا دارد سؤالات ذیل از آقایان تصمیم ساز و تصمیم گیر پرسش شود: 1⃣علت انتخاب مسئولینی که تمرکز و تمحض لازم برای مدیریت حوزه علمیه قم را ندارند چیست؟ 2⃣مسئولین بزرگوار، با چه توجیه و با چه حجت شرعی تن به پذیرش چنین مسئولیت هایی می دهند؟ آیا از عواقب آن اطلاع ندارند؟ و آیا فکر نمی کنند که یک "قبول" نا به جا می تواند ظلمی آشکار در حق جهان اسلام باشد؟! 3⃣شما چه پاسخی برای معطل کردن این حوزه با عظمت به جهت تجربه اندوزی مسئولین کم اطلاع دارید؟ 4⃣حوزه علمیه تا چه زمانی باید تاوان کم تجربگی و ضیق وقت مسئولین را بدهد؟ آن هم در شرایطی که وقت، اندک، و راه های نرفته بسیار است. امیدوارم اگر مسئولین مخاطب این نوشتار پاسخ روشنی به این پرسش ها ندادند، لااقل در محضر خداوند پاسخی داشته باشند. 👓 قطعا همه این دستگاهها غایت و هدفشون خدمت به طلابه‌و این سوالات باید مدام مد نظر باشه: 1⃣ آیا واقعا این ادارات و دستگاه‌های عریض و طویل با این تعداد کارمند و بودجه موجب رضایت و سهولت امور طلاب در زمینه‌های مختلف(آموزش، معیشت، رفاه، فرهنگی و...) شده‌اند؟ 2⃣ آیا برخورد و پاسخگویی کارمندان با ارباب رجوع (که همگی تقریبا طلبه هستند) و به طورکلی بهره‌وری یک اداره حوزوی تفاوتی با سایر ادارات دولتی دارد؟ 3⃣آیا سیاست گذاری در این ادارات نوید بخش خدماتی است که موجب حرکت روبه جلو طلاب و خود آن اداره است یا مانند خیلی از ادارات مصداق درجا زدن است؟ در آخر هم این نکته خیلی مهم نباید مغفول باشد که در مورد یک اداره حوزوی صحبت میکنیم! این اداره باید الگو سایر ادارات باشد نه اینکه خدایی نکرده مانند برخی ادارات خودش درگیر مشکلات جدی اداری باشد! (مثل استخدام های بی ضابطه، انجام کارهای سفارشی و....) ❌ اگر خدمات دهی و حل امور یک نیروی نظامی مستقیما در امنیت کشور موثر است، خدمات و حل امور طلاب در زمینه‌های مختلف(معیشت و رفاه، آموزش، تهذیب و....) مستقیما علم و فرهنگ جامعه را متاثر می‌کند! و اگر علم و فرهنگ بخاطر مشکلات طلاب مشکل دارد، آن مسئول حوزوی نقشش در مشکلات کشور بسیار زیاد است! 💬 محمدحسن @HozeTwit ✍این وضع افتضاح در دوران حجت الاسلام و المسلمین اعرافی در حالیست که ایشان به جای نظارت مستقیم و پرداختن به این مشکلات ضعفهای مدیریتی خود را با شعار ۴۰۰ طرح راهبردی می‌پوشانند. 🔻جانشین ایشان حجت الاسلام ملکی هم روشن نیست چه میکنند و این جایگاه اساسا چه کاربردی دارد. ♨️ @khabarehowzeh ♨️