✍ بهتازگی مطلبی نادرست دربارۀ برج ایفل در کانالهای متعدد مطرح و بسیار بازنشر شده است.
برخی مشخصات و ویژگیهای برج ایفل؛ و علل و نحوۀ نوسازی آن را در ادامه خواهم نوشت تا جای اطلاعات نادرست را تنگ کند! 👇
🇫🇷 برج ایفل
نکات و علل و جنبههای نوسازی آن
#بهزاد_پاکروح
🔸برج ایفل که به عنوان ورودی نمایشگاه جهانی پاریس (اکسپو ۱۸۸۹) در صدمین سالگرد حمله به زندان باستیل (آغاز نمادین انقلاب فرانسه) ساخته شده بود و قرار بود پس از ۲۰ سال برچیده شود به خاطر کاربرد ویژهای که در ارسال و دریافتهای رادیویی پیدا کرد برچیده نشد و بهتدریج یکی از معروفترین و پربازدیدترین دیدنیهای جهان شد.
🔸برج ایفل، از نظر ایمنی هر روز بازرسی و هر بخش یا قطعه از آن که نیاز باشد تعمیر و یا تعویض میشود.
🔸افزون بر این، تا زمان نگارش این متن (۲۰۱۶) در سالهای ۱۹۰۰، ۱۹۳۷، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۱ نوسازی وسیع شده است.
🔸نگهداری و بهروز کردن برج ایفل در دنیا زبانزد متخصصین است و گاه از آن برای طعنهزدن به سایر بناهای مهم مانند مجسمۀ آزادی نیویورک که از قضا گوستاو ایفل طراح اسکلت فلزی داخل آن است مثال زده میشود.
🔸برج ۳۲۴ متری ۱۰۱۰۰ تنی که ۷۳۰۰ تن آن ۱۸۰۳۸ قطعۀ آهن است که با ۲/۵ میلیون پرچ به هم متصل شدهاند و آسانسورهایش ۱۰۰ هزار کیلومتر در سال حرکت میکنند و سالانه ۷ میلیون نفر از طبقات آن که بر روی هم بیش از ۶۰۰۰ متر مربع مساحت دارند دیدار میکنند و در تمام روزهای سال تعطیلی ندارد، نگهداری و نوسازیاش به دانش و فنآوری پیشرفته و هزینۀ زیاد نیازمند است.
🔵 دربارۀ نوسازیها، علل و جنبههای آن:
🔹تغییرات برای "کارآتر کردن"، "زیباتر کردن" و مهمتر از همه "ایمنتر کردن" برج بر اساس استانداردهای نوین است.
بخشی از پروژۀ ایمنتر کردن آن سبب بهتر سر پا ماندن آن هم میشود.
🔹برجی با این ارتفاع و عظمت باید طوری نگهداری شود که در برابر حوادث، بیشترین پایداری را داشته باشد و امنیت روزانۀ حدود ۲۰ هزار نفر بازدیدکنندۀ آن به بهترین نحو تأمین شود.
(این تعداد بازدیدکننده با خرید بلیط وارد طبقات برج میشوند و انبوهی بازدیدکننده که به علت محدودیت زمانی و دلایل دیگر فقط تا کنار آن میروند در این آمار لحاظ نشدهاند.
ایفل پربازدیدترین مکان نیازمند بلیط در دنیاست و تاکنون (۲۰۱۶) حدود ۲۵۰ میلیون نفر از طبقات آن دیدن کردهاند.)
🔹پیشگیری از خوردگی و رفع خوردگی یکی از ضروریات نگهداری بناهای فلزی است.
هر سال در حدود ۳۰۰ قطعه فلز به تشخیص بازرسان با قطعۀ نو تعویض میشود.
از سال ۱۸۹۹ هر ۷ سال، ۶۰ تن رنگ برای نقاشی ۲۵۰ هزار متر مربع سطح قطعات برج به کار رفته که هم سبب پیشگیری از خوردگی شده است و هم سبب نو شدن ظاهر آن و ایجاد تنوع.
رنگآمیزی ایفل حدود ۱۸ ماه طول میکشد.
رنگآمیزی هجدهم که نخستین رنگآمیزی بدون سرب بود در ۲۰۰۱ سه میلیون یورو و نوزدهمین رنگآمیزی که در سال ۲۰۰۸ آغاز و در سال ۲۰۱۰ پایان یافت ۴ میلیون یورو هزینه داشت.
🔹بهبود حرکت بازدیدکنندگان، افزایش تعداد بازدیدکنندگان، بهبود رفاه بازدیدکنندگان و ایجاد تسهیلات برای افراد دارای محدودیتهای حرکتی.
🔹ایجاد فضای بیشتر در اختیار بازدیدکنندگان و افزایش سطح در اختیار فضاهای تجاری در طبقات (مانند کوچکتر کردن اتاق اختصاصی گوستاو ایفل در طبقۀ سوم و تغییراتی که در طبقۀ اول انجام شد.)
🔹ایجاد زیبایی و جذابیت بیشتر (مانند ایجاد کف شیشهای در بخشهایی از طبقۀ اول در سال ۲۰۱۱)
و ایجاد تنوع برای بازدیدکنندگانِ تکراری.
🔹مدرن کردن
بهروز کردن ماشین آلات، آسانسورها، سیستم گرمایشی، سیستمهای کنترل و روشنایی
افزودن پروژکتورها و لامپها (۱۰ هزار لامپ برای روشن کردن برج و ۲۰ هزار لامپ برای چشمکزدن در رأس ساعت).
افزودن ۱۰۰ دوربین امنیتی.
در جمع ۸۰ کیلومتر کابل در برج استفاده شده است.
🔹کاربردیتر کردن
افزودن تعداد زیادی ایستگاه رادیو تلویزیون (ایفل علاوه بر نقشی که در مراحل تحقیقاتی داشته امروز شش ایستگاه تلویزیون آنالوگ، ۳۰ ایستگاه تلویزیون دیجیتال، ۳۱ ایستگاه رادیویی و ۱۲۰ آنتن را بر روی خود دارد)
ایجاد آزمایشگاههای تحقیقاتی ایرودینامیک که از برادران رایت تا شرکت پورش (پورشه) از آن استفاده کردهاند.
استفادههای نجوم و هواشناسی.
🔹دوستداری محیط زیست
از جمله افزوده شدهها بر برج ایفل، دو توربین بادی در طبقۀ دوم است که با ایجاد سالانه ده هزار کیلووات ساعت برق، که تقریباً پاسخگوی مصرف برق بخش تجاری طبقۀ اول است، ایفل را به یکی از حامیان محیط زیست بدل کرده و این سؤال را ایجاد کرده که اگر ایفل که اینقدر مورد بازدید مردم و مورد علاقۀ مردم است میتواند بدون آسیب به ظاهرش چنین کاری بکند چرا ساختمانهای دیگر نتوانند
🚨کانال تخصصی ضد شایعات
@zshayeat
@zshayeat