.
آیا شورای نگهبان در انتخابات ۹۶ و ۴۰۳ به نظرات امام جامعه عمل کرد؟
امام خامنهای:
"
اثبات صلاحیت، امضای صلاحیت یا رد صلاحیت، یک وظیفه است. اگر این را از مجموعه فعالیتهای نظام برداریم، چیزی برای نظام باقی نمیماند.
چطور اجازه بدهند یک آدمی که از لحاظ عقیده، اعتقاد محکمی به مبانی نظام ندارد؛ از لحاظ ممشای عملی، یک انسان سالم و مستقل و دارای روش و اخلاق مستقیمی نیست؛ از لحاظ سیاسی، دلبستگی او به مسائل کشورش و مردم کشورش کمتر از دلبستگی او به مصالح بیگانگان است، فرضاً بیاید در رأس دستگاه اجرائی یا در مسند قانونگذاری قرار بگیرد؟ این کار جایز است؟ نظارت شورای نگهبان درمسائل انتخابات، یکی از مهمترین کارهائی است که انجام میدهد؛ کاربسیار مهمی است، کاربسیار لازمی است.
به جوسازیهائی که علیه این کار میشود، ابداً نباید اعتناء کرد. البته کار را باید درست انجام داد. به همان اندازه که کار مهم است، به همان اندازه سلامت کار مهم است.
یعنی باید معیارها را درست فهمید و فقط بر اساس این معیارها قبول یا رد کرد. از این معیارها نباید تخطی شود، کوتاهی هم نباید بشود، غفلت هم نباید بشود.مرّ قانون باید رعایت شود.
گاهی ممکن است انسان به نظرش برسد که اگر اینجا برطبق قانون عمل کنیم، مصلحت نباشد. درهمانجا رعایت قانون از رعایت آن مصلحت بالاتر و لازمتر است؛ چون
اگر چنانچه بناشد با نظر اشخاص و افراد و مصلحتاندیشىِ این و آن، معیارها و ضابطهها به هم بخورد، دیگر ضابطهای باقی نخواهد ماند؛ یک روز یک کسی یکجور مصلحت میداند، یک روزِ دیگر کس دیگری جور دیگری ممکن است مصلحت بداند، یادر یک روز دونفر دو جور مصلحت بدانند؛ لذا دیگر قانونی باقی نمیماند، ضابطهای باقی نمیماند.
ضابطه مقدم است بر هر مصلحتاندیشی، بر هر نگاه و دید و بینش.
تبدّل رأی شورای نگهبان در موارد گوناگون، عیب نیست؛ منتها همین تبدّل رأی هم بایستی منطبق باشد بر ضوابط و قوانین، و منضبط باشد.
۸۶/۰۴/۲۰
🔶درهمه کشورهای اروپایی -تا آنجایی که ما خبر داریم- اصلاً اپوزیسیون قانونی وجود ندارد که بانظام و قانون اساسی و حرکت کلی و سیاستهای کلی نظام مخالف باشد و درعین حال حق فعالیت هم داشته باشد. ... در این رسانهها میگویند و مینویسند. خودشان اینهمه موانع حذفی و اینهمه نابرابری در زمینههای گوناگون سیاسی دارند، اما میگویند چرا شما اصلاً شورای نگهبان دارید؟! یقیناً ورودیهای میدان سیاست بایدکنترل شود. میدانِ ادارهی کشور و مدیریت کشور است؛ مگر شوخی است؟ یک کشور را میخواهند دست یک نفر بسپرند؛
لذا باید ورودیهای این میدان کنترل شود و معلوم گردد کسیکه دارد میآید، کیست؛ اصلاً عُرضهی این کار را دارد یا ندارد؛ بعد، اعتقاد به این کار دارد یاندارد؛ بعد، اصلاً میفهمد در کشور چه کار باید کرد یا نه.
۸۴/۰۳/۰۵
🔶اگربجای حسّاسی برسد و محتاج تصمیمگیری باشد، و اگرنوبت ازمراحل قانونی بگذرد و به رهبری برسد، شکی نیست که بنده وارد میشوم وبه آنچه تشخیص میدهم وظیفه است، عمل خواهم کرد؛ کما اینکه تا الان هم چنین چیزی اتفاق افتاده است؛ درمورد انتخابات هم اتفاق افتاده و بازهم همینطور خواهدبود؛
اما این معنایش این نیست که اگرشما صلاحیت کسی را تأیید کردید ودیگری رد کرد، یا شما رد کردید و دیگری او را قبول داشت، لازم باشد رهبری وسط بیاید و بین شما و آنها داوری کند؛ نه، مجرای قانونی و روش قانونی وجود دارد. یامثلاً اگرشما صلاحیت کسی را تأیید کردید و او صالح نبود و از زیردست شما رد شد،
ممکن است بنده او رابشناسم و به این کار راضی هم نباشم؛ اما من هیچ وظیفهای ندارم بیایم جلوِ این آدم رابگیرم؛ مجرای قانونیاش را طی میکند. شما وزارت کشور هستید و کار خودتان را میکنید؛ شورای نگهبان و هیأت نظارت هم مسؤولانی هستند و کار خودشان را میکنند. طبق قانون هم هردوی شما موظّفید عمل کنید؛ اگرهم هرکدام برخلاف قانون عمل کنید، یک راه قانونی وجود دارد. اینطور نیست که ما بگوییم کارشما را قبول نداریم، چون آن راخلاف قانون میدانیم؛ یکی دیگرهم به ما بگوید کارشما را قبول نداریم، چون آنرا خلاف قانون میدانیم. قانون، مشخّص و واضح است و زبان روشنی دارد و باید طبق آن عمل شود.
۸۲/۱۰/۲۲
#بازنگری_در_نحوه_احراز_صلاحیتها
#عمل_به_مر_قانون
#نه_به_مصلحتاندیشی
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi