. عقب‌نشینی در مقابل دشمن فقط برای تدارک ضربه موثرتر جایز است رهبر معظم انقلاب امروز ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ فرمودند: «به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدان‌های سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد» اشاره حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آیات ۱۵ و ۱۶ سوره انفال است: يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُـوٓاْ إِذَا لَـقِـيـتُـمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ زَحۡفًا فَلَـا تُـوَلُّـوهُـمُ ٱلۡأَدۡبَارَ (۱۵) اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هرگاه با (لشگركشى و) انبوه كافران برخورد كردید، به آنان پشت نكنید و مگریزید وَمَن يُوَلِّهِـمۡ يَـوۡمَـئِـذٍ دُبُـرَهُۥٓ إِلَّـا مُتَحَرِّفًا لِّقِتَالٍ أَوۡ مُتَحَيِّزًا إِلَىٰ فِـئَـةٍ فَقَدۡ بَآءَ بِغَضَبٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَمَـأۡوَىٰـهُ جَهَنَّمُ وَبِئۡسَ ٱلۡمَصِيرُ (۱۶) و جز آن‌ها كه كناره‌گیری‌شان براى ساز و برگ نبرد مجدّد یا پیوستن به گروه دیگرى از مسلمانان باشد، هركس در روز جنگ پشت به دشمن كند، قطعاً مورد خشم خدا قرار مى‌گیرد و جایگاه او جهنّم است و چه بد سرانجامى است در این آیه، براى فرار از جبهه كه حرام و گناه کبیره است، دو استثنا ذكر شده است: یكى براى جا به جایى تاكتیكى «متحرّفاً»، دیگرى براى پیوستن به گروه دیگرى از مسلمانان و حمله‌ى دسته جمعى «مُتحیّزاً» البتّه در بعضى تفاسیر، موارد دیگرى هم ذكر شده است، مانند فرار براى اطلاع‌رسانى به مسلمانان، یا براى حفظ سنگر مهم‌تر و موقعیّت بهتر ولى این‌ها همه، مصداق براى همان مورد اوّل است. فراریان از جبهه، مورد خشم و غضب خدا قرار دارند، «و مَن یولّهم... فقد باء بغضب من اللّه» و از جمله‌ى كسانى هستند كه در هر نماز از آنان برائت مى‌جوییم. «غیر المغضوب علیهم» ✍️ خبر و تحلیل سیاسی: @khabarvatahlilesiasi