تمدن اسلامی به بركت حركت علمی كه از روز اول در اسلام شروع شد، به وجود آمد.
هنوز دو قرن بهطور كامل از طلوع اسلام نگذشته بود كه حركت علمی جهشوار اسلامی به وجود آمد؛ آن هم در آن محیط.
اگر شما بخواهید آن حركت علمی را با امروز مقایسه كنید، باید قطبهای علمی امروز دنیا را در نظر بگیرید، بعد فرض كنید كه كشوری در نقطهی دوردستی از دنیا قرار دارد كه دور از هرگونه مدنیتی است؛ این كشور وارد میدان تمدن میشود و به فاصلهی مثلًا صد یا صد و پنجاه سال، از لحاظ علمی بر همهی آن تمدنها فائق میآید؛
این یك حركت معجزآساست؛ اصلًا قابل تصور نیست.
این نبود مگر اینكه اسلام به علم، فراگیری آن و تعلیم دادن علم و زندگی عالمانه، تحریص داشت.
اصلًا ببینید در احادیثی كه در زبانهاست و گاهی مورد تعمق قرار نمیگیرد، چقدر بعضی از نكات مهم هست:
«النّاس ثلاثة: عالم و متعلم علی سبیل نجاة و همج رعاع»؛
اصولًا ما سه دسته انسان داریم: انسانهایی دانشمندند؛ انسانهایی در طریق دانستن هستند؛ بقیه، همج رعاع هستند. همج رعاع یعنی انسانهای سرگردان، بیارزش و بیوزن.
میبینید كه اسلام اصلًا نسبت به علم، در درجهی اول، ارزش را روی علم میبرد؛ چه داشتن علم و آموختن آن به دیگران و چه فراگیری علم.
محیط اسلامی، چنین محیطی است.
از بیانات حضرت امام خامنه ای در دیدار با دانشگاهیان و نخبگان علمی کشور ۱۳۸۳/۰۷/۰۵
✍️ خبر و تحلیل سیاسی:
@khabarvatahlilesiasi