🌷🌷مبحث ۱۵۲۱شهریور ۱۴۰۳ شمسی شهادت قبله هفتم تسلیت باد🌑 سلام خدا بر روح عرشی آقای رئوف، مزد پذیرش تشیع ایرانیان، خورشید مشرقی، قبله هفتم ، امام هشتم، معصوم دهم ، حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی، که مشهدش خراسان است و زیارت مضجع نورانی اش، حج فقراست ما دو نوع قبله ( اقبالگاه: روی آوردگاه) شامل کعبه تن ( مادی) و کعبه دل و جان( معنوی)، داریم: ۱لف. کعبه تن ( بیت الله الحرام) که هنگام اقامه نماز ،( طبق فتوای خدا و رسول و ائمه ( ع) و مراجع اهل سنت و شیعه) باید به سمت آن ،ایستاد ب. کعبه دل،یا کعبه جان ( قبور مطهر و منور ۱۴ معصوم (ع)) که امکان ایستادن اندامی هنگام اقامه نماز به سوی آنان ، وجود ندارد ! اما معتقدیم که میشود آنان را کعبه قلب و دل قلمداد کرده و در غیر نمازبه آن بزرگواران اقبال نمائیم. مثلا زائران مضجع نورانی پیامبر و امامان علیهم السلام، ایستاده در مقابل آنها، با وقار تمام و حتی دست به سینه، سلام داده و یا زیارتنامه میخوانند: السلام علیک یا حجه الله... لذا : کعبه ( بیت الله الحرام در مکه)، برای تن سپاری با حضور قلب ، جهت اقامه نماز، قبله اول است قبر نبی مکرم، مدینه النبی( ص) قبله دوم است نجف اشرف ( قبر مولانا امیرالمومنین (ع) قبله سوم قبرستان بقیع ( قبور پاک حضرات زهرا، امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام) قبله چهارم کربلا، قبر مطهر امام حسین(ع) قبله پنجم کاظمین، قبور مطهر امامین کاظم و جواد علیهماالسلام، قبله ششم مشهد مقدس، قبر مطهر امام رضا( ع) قبله هفتم سامراء، قبور مطهر امامان هادی، عسکری علیهماالسلام ،قبله هشتم، تلقی میگردند مخلص کلام: در عالم تشیع ۸ قبله( همانند ابواب و مراتب ۸ گانه بهشت) داریم که: یکی از آنها ( کعبه یا مسجدالحرام و یا بیت الله الحرام) برای اقامه نماز است و ۷ قبله دیگر( قبور پیامبر ، حضرت زهرا و ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین) برای اقامه ارادت و محبت و مودت و اطاعت و تبعیت است💐 ( وابتغوا الیه الوسیله) 💞 نکته دیگر: سنت حسنه و عمل ممدوح نمازگزاران در جماعات مساجد و یا فرادی، که بعد از اقامه نماز، قیام کرده و دست به سینه، رو به مدینه، عراق و خراسان میکنند و به پیامبر و حضرت زهرا و یکایک امامان شهید ( علیهم صلوات الله) سلام میکنند، ناشی از اقبال جان است و برای امام زنده، یعنی حضرت امام مهدی (عج) دست بالای سر نموده و سلام میدهند قَالَت فاطمة علیها السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: مَثَل الإمامِ مَثَل الکَعبَةِ إذ تُؤتی و لا تَأتی از حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روایت شده است که رسول خدا صلوات الله علیه و آله فرمودند: مثل امام همچون مثل کعبه است که باید به سویش روند( به گردش بچرخند)، نه آن که (منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید. بحار الانوار، ج ۳۶، ص ۳ لذا فقهاء شیعه هم در باب زیارت کردن مي گويند طوری بايست که قبر امام بين تو و قبله باشد. يعني در سمت پشت سر يا کمر حضرت قرار بگیرد که در این صورت طبیعتا رو به قبر و نیز رو به قبله قرار خواهد گرفت، و این مسئله در مذاهب مالک، شافعی و احمد بن حنبل( اهل سنت) جایز است[۱] روایت شده که منصور عباسی، دومین خلیفه عباسی، از مالک پرسید: ای ابا عبدالله! آیا رو به پیامبر بایستیم و دعا کنیم، یا رو به قبله و دعا کنیم؟ مالک به او گفت: صورت را از طرف پیامبر برنگردان. زیرا او شفیع تو و شفیع پدر تو آدم علیه السلام در روز قیامت است؛ و رو به او بایست و شفاعت بخواه تا او نیز نزد خداوند شفاعت کند. در ادامه نویسنده می گوید این مطلب نقل شده از مالک، از حیث سندی، نیز اشکالی ندارد. [۲] در مسند ابوحنیفه آمده، که می گوید: «سمعت أبا حنيفة يقول قدم أيوب السختيانيّ وأنا بالمدينة فقلت لأنظرنّ ما يصنع فجعل ظهره مما يلي القبلة ووجهه مما يلي وجه رسول الله (صلی الله علیه و آله) و بكى غير متباك؛[۳] «ایّوب سختیانی نزد قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد، پشت به قبله و رو به قبر حضرت نمود و (در زیارت خود) گریه‌ی فراوانی نمود» منابع [۱] - كتب ورسائل وفتاوى ابن تيمية في الفقه (۲۷ تا ۳۱)؛ وتنازعوا وقت السلام عليه هل يستقبل القبلة أو يستقبل القبر فقال أبو حنيفة يستقبل القبلة وقال مالك والشافعى وأحمد يستقبل القبر [۲] - سمهودی، علي بن عبدالله، وفاء الوفا بأخبار دار المصطفی ج۴، ص۱۳۷۶؛ قسطلانی، أحمد بن محمد، المواهب اللدنیة بالمنح المحمدیة، ج۳، ص ۴۰۹؛ مصری، أبومحمد، أرشیف ملتقی أهل التفسیر، ج۱، ص ۳۳۴. [۳] - سمهودي، علي بن عبد الله، خلاصة الوفا بأخبار دار المصطفى، ج۱، ص ۴۲۷، تحقيق د. محمد الأمين محمد محمود أحمد الجكيني؛ السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی💖💝 🌑سیروس کامران ماوردیانی🌷