💖💖☘☘
ابو بصیر از حضرت صادق علیه السّلام در باره آیه: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً» {و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت}، فرمود: منظور از ذکر، ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام است.
گفتم: «وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی» {و روز رستاخیز او را نابینا محشور میکنیم}، فرمود: یعنی در آخرت با چشم نابینا خواهد آمد. در دنیا از ولایت امیر المؤمنین علیه السّلام کور دل بود.
و فرمود: او در روز قیامت سرگردان است و میگوید: «رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمی وَ قَدْ کُنْتُ بَصِیراً * قالَ کَذلِکَ أَتَتْکَ آیاتُنا فَنَسِیتَها» {پروردگارا چرا مرا نابینا محشور کردی با آنکه بینا بودم، میفرماید همان طور که نشانههای ما بر تو آمد و آن را به فراموشی سپردی. }
فرمود: آیات، ائمه علیهم السّلام هستند: «وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنْسی» {امروز همان گونه فراموش میشوی}، یعنی دست از ائمه کشیدی، امروز نیز ما تو را در آتش رها میکنیم، چنانچه اطاعت امر و فرمان آنها را نکردی و دستور ایشان را نشنیدی.
گفتم: «وَ کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِآیاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقی» [سوره طه ،آیه ۱۲۴ - ۱۲۷] {و این گونه هر که را به افراط گراییده و به نشانههای پروردگارش نگرویده است سزا میدهیم و قطعا شکنجه آخرت سخت تر و پایدارتر است. } فرمود: منظور کسی است که دیگری را در ولایت علی شریک کند و به آیات پروردگار ایمان نیاورد و از روی دشمنی ائمه را ترک کند و آنها را دوست نداشته باشد.
گفتم: «اللَّهُ لَطِیفٌ بِعِبادِهِ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ» {خدا نسبت به بندگانش مهربان است، هر که را بخواهد روزی میدهد}، فرمود: منظور از رزق در آیه، ولایت امیر المؤمنین است.
گفتم: «مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ» فرمود: کشت آخرت معرفت امیر المؤمنین و ائمه است «نَزِدْ لَهُ فِی حَرْثِهِ» {کسی که کشت آخرت بخواهد، برای وی در کشته اش میافزاییم}، فرمود: در معرفتش میافزائیم تا بهره کامل از دولت ائمه ببرد.
گفتم: «وَ مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ» [سوره شوری ،آیه ۱۹ و ۲۰] {و کسی که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن میدهیم و[لی] در آخرت او را نصیبی نیست. } فرمود: او را در دولت حق با حضرت قائم نصیب و بهره ای نیست.
اصول کافی،ج ۱،ص ۴۳۵ و ۴۳۶
بحارالانوار، ج۲۴،ص۳۴۱،ح۶۰
☘🍃🌿☘🍃🌿