🌻🍃🌻🍃🌻🍃🌻
🌟 *در ادامه شرح دعای 47 صحیفه سجادیه*
⬇️⬇️
🌟 *در قرآن آمده است:*
🔹«مَنْ یهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَد»سوره کهف، آیه 17
🔹«کسی را که خداوند هدایت کند؛ هدایت یافته حقیقی است!»
🌻🍃 *اگر کسی هدایت را از خود و نتیجه اعمال نیک خود ببیند؛ گمراه است؛*
✴️ *چرا که برای خود وجود قائل شده است.*
🌻🍃اگر در زندگی بنده زمینه هدایت فراهم میشود؛ لطف خداوند است نه نتیجه اعمال و اذکار وافکار او. پس هدایت یافته حقیقی کسی است که وجودی برای خود قائل نیست.
✴️ *تعریف خشیّت*
🌻🍃 *خشیّت یک ترس باطنی است که موجب میشود انسان ادبِ حضور را در برابر پروردگار رعایت کند.*
🔹 این ترس، موجب انس و قرب است نه فرار و دوری.
🌟 *در قرآن کریم، خشیت، صفت اختصاصی علما معرفی شده است*
🔹«إِنَّما یخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ»سوره فاطر، آیه 28
🔹 *« از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مىترسند»*
🌻🍃پس بنده در این فراز از خداوند ملکه عصمت میخواهد به گونهای که پرهیز از معصیت، چه در ظاهر چه در باطن، چه در تنهایی و چه در جمع، قانونش باشد. ضمن آن که بنده دائما خود را در حضور دیده و به همین علت از ارتکاب گناه پرهیز میکند.
🌻🍃 چون «او» میبیند گناه نمیکند؛
چون او «لَطیفٌ بِعِبادِه»سوره شوری،
و «مالِكَ الْمُلْكِ»آل عمران آیه 26
و «تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاء»
است ادب حضور را رعایت میکند.
🌻🍃 *هر چه میزان معرفت بنده بالا برود؛ میزان خضوع و تواضع او در برابر پروردگارش بیشتر میشود.*
💠 *جدایی از ارتکاب حرام*
🔸«وَ تَقْطَعُنِی عَنْ رُكُوبِ مَحَارِمِكَ»
💠« *عصمتی که مرا از ارتکاب حرامهای تو جدا کند* »
🌻🍃 درحقیقت، بنده با بیان این جمله درخواست میکند که ملکه عصمت، آن چنان در وجود او فعّال باشد که به خودی خود و همیشه از حرام بیزار باشد؛
🌻🍃 نه آن که در قلب تمایل به حرام داشته باشد اما از حرام پرهیز کند.
🔸 آزادی
🔹 «وَ تَفُكَّنِی مِنْ أَسْرِ الْعَظَائِمِ»
💠« *عصمتی که مرا از اسارت عظائم آزاد کند* »
🌻🍃🌻🍃🌻