أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ (50) آيا آنان حكم جاهليّت را مى طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟ 🌸🌸🌸🌸🌸 بهترين قانون، آن است كه قانون گذار شرايط زير را داشته باشد: 🔸 از تمام اسرار هستى و انسان، در حال و آينده آگاه باشد. 🔸 هيچ هدف انتفاعى نداشته باشد. 🔸 هيچ لغزش عمدى و سهوى نداشته باشد. 🔸 از هيچ قدرتى نترسد. 🔸 خير خواه همه باشد. 🌸اين شرايط، تنها در خداوند متعال وجود دارد، لذا قرآن مى فرمايد: «مَن أحسن من اللّه حكماً» و هر قانون بشرى كه خلاف حكم خدا باشد، جاهلانه است. «أفحكم الجاهليّة» (چون اين قانون ها غالباً بر اساس هوا و هوس، ترس، طمع، جهل، خطا وخيال و محدوديّت علمى وضع شده است) 🌸🌸🌸🌸🌸 🌹 بعضى از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داورى پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند. «افحكم الجاهليّة يبغون» 🌹 فسق و گناه، انسان را به سوى فرهنگ جاهلى سوق مى دهد. «وانّ كثيراً من النّاس لفاسقون... افحكم الجاهليّة» 🌹 آنان كه با داشتن احكام الهى از آن روى مى گردانند و سراغ قوانين بشرى مى روند، در مسير جاهليّت گام برمى دارند. «فان تولّوا... أفحكم الجاهليّة يبغون» 🌹 زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است. «افحكم الجاهليّة...» 🌹 عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است. «و مَن احسن من اللّه حكماً» 🌹 آنان كه تنها چشم به قوانين بشرى دوخته اند و آن را راه كمال مى دانند، در ايمان و يقين خود شك كنند. «لقوم يوقنون»