أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ (50)
آيا آنان حكم جاهليّت را مى طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟
🌸🌸🌸🌸🌸
بهترين قانون، آن است كه قانون گذار شرايط زير را داشته باشد:
🔸 از تمام اسرار هستى و انسان، در حال و آينده آگاه باشد.
🔸 هيچ هدف انتفاعى نداشته باشد.
🔸 هيچ لغزش عمدى و سهوى نداشته باشد.
🔸 از هيچ قدرتى نترسد.
🔸 خير خواه همه باشد.
🌸اين شرايط، تنها در خداوند متعال وجود دارد،
لذا قرآن مى فرمايد: «مَن أحسن من اللّه حكماً» و هر قانون بشرى كه خلاف حكم خدا باشد، جاهلانه است. «أفحكم الجاهليّة» (چون اين قانون ها غالباً بر اساس هوا و هوس، ترس، طمع، جهل، خطا وخيال و محدوديّت علمى وضع شده است)
🌸🌸🌸🌸🌸
🌹 بعضى از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داورى پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند.
«افحكم الجاهليّة يبغون»
🌹 فسق و گناه، انسان را به سوى فرهنگ جاهلى سوق مى دهد.
«وانّ كثيراً من النّاس لفاسقون... افحكم الجاهليّة»
🌹 آنان كه با داشتن احكام الهى از آن روى مى گردانند و سراغ قوانين بشرى مى روند، در مسير جاهليّت گام برمى دارند.
«فان تولّوا... أفحكم الجاهليّة يبغون»
🌹 زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است.
«افحكم الجاهليّة...»
🌹 عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است.
«و مَن احسن من اللّه حكماً»
🌹 آنان كه تنها چشم به قوانين بشرى دوخته اند و آن را راه كمال مى دانند، در ايمان و يقين خود شك كنند.
«لقوم يوقنون»