❇️ شرح وتفسیر دعای(مکارم الاخلاق)| قسمت اول
📜 تدبر و تامل جدی در دعای ((مکارم الاخلاق))، دعای بیستم صحیفه سجادیه، و نیز (( تبیین جهادی)) درس ها و پیام های ارزش ها و فضلیت های اخلاق فردی و اجتماعی این دعا و عملیاتی کردن آن به صورت فراگیر در تمام سطوح جامعه برای ایجاد مدینه فاضله است که از توصیه مؤکد رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای می باشد که نه تنها دیگران را توصیه مؤکد به تأمل در این دعا می نماید، بلکه شخصا نیز در ملاقات ها به شرح و تفسیر فرازهایی ازدعای ((مکارم الاخلاق)) می پردازد که نشان از نیاز جدی جامعه به پیام ها و درس های این دعای شامخ و پر مغز دارد، یادداشت مسلسل از شرح دعای(مکارم الاخلاق) در راستای همین توصیه مؤکد و نیاز سخت جامعه، تنظیم، و تقدیم محضرتان می گردد؛
***
🔰 یکم-وجه نامگذاری((وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَرْضِيِّ الْأَفْعَالِ))
✅ اگر بخواهیم شناخت همه جانبه نسبت به دعای بیستم صحیفه سجادیه به نام ((مکارم الاخلاق)) داشته باشیم، و سپس به شرح محتوایی و درس های آن بپردازیم در صورتی امکان پذیر خواهد بود که چند نکته پیش از شرح محتوایی این دعا توضیح داده شود.
💠((راز نامگذاری دعا به مکارم الاخلاق))
🔶 راز نامگذاری دعای بیستم صحیفه سجادیه به دعای ((مکارم الاخلاق)) از این جهت است که اصول و ارزش های اخلاقی از منظر عارفان به (محاسن) و (مکارم اخلاقی) تقسیم می شود، و تفاوت این دو دسته از ارزش های اخلاقی در این است که⬇️
↩️ ((محاسن اخلاقی)) آن صفات حمیده و پسندیده ای است که اگر انسان متصف به آن باشد نشانه برخورداری از حسن اخلاق و اگر فاقد آن باشد نشانه از سوء و بدی اخلاق است،
↩️ و در مقابل ((مکارم اخلاق)) آن صفات حمیده است که اگر شخص متصف به این صفت باشد نشانه بر بزرگواری، بزرگی و تعالی روح شخص است، و حکایت از این دارد که صاحب مکارم اخلاق نفس کشی کرده است تا به این مرتبه از اخلاق برسد.
🟨 بهترین تمثیلی که بتوان با تامل در آن تفاوت (محاسن اخلاق) را با (مکارم اخلاق) بازشناخت تمثیلی است که علامه محمد تقی جعفری اینگونه توضیح می دهند:⏬
📜 کسی کفشش را برای تعمیر نزد کفاش میبرد. کفاش با نگاهی میگوید این کفش سه کوک میخواهد و هر کوک مثلاً ده تومان و خرج کفش میشود سی تومان. مشتری هم قبول میکند.پول را میدهد و میرود تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیر شده بشود. کفاش دست به کار میشود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام …، اما با یک نگاه عمیق در مییابد اگرچه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر میشود و کفش، کفشتر خواهدشد. از یکسو، قرار مالی را گذاشته و نمیشود طلبِ اضافه کند و از سوی دیگر، دودل است که کوک چهارم را بزند یا نزند. او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعدهی توافق، مانده است. یک دوراهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.
اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده. اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد.))
در این تمثیل کفش دوز از اینکه سه کوک را بر اساس قرار داد انجام داد از کارش کم نگذاشت و کم کاری نکرد، کاری اخلاقی کرد از محاسن اخلاقی برخوردار بود، ولی کوک چهارم به کفش زد و ماندگارش کرد و به ندای دل پاسخ داد و در محاسبات مادی نماند نشان از تعالی و بزرگواری روحی داشت که همان مکارم اخلاق است))
🔰از آنجایی که اکثر صفات حمیده در دعای بیستم صحیفه سجادیه از نوع ((مکارم اخلاقی)) است، این دعا به ((مکارم الاخلاق)) نام گرفته است.
👇👇