👈 روایت شیخ طوسی و مرگ عبدالله شیخ طوسی در کتاب الغیبة حدیثی را بدین گونه ذکر کرده اند: 📌 الْفَضْلُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ دُرُسْتَ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللَّهِ ع یَقُولُ‏ مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِاللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُاللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ سِنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ فَقُلْتُ یَطُولُ ذَلِکَ قَالَ کَلَّا. 👈برخی با توجه به این فراز از روایت برداشت نمودند که مرگ عبدالله پادشاه عربستان نشانه ظهور است : 📌منْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِاللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ هر کس مرگ عبدالله را برای من تضمین کند من هم قائم را برای او تضمین می کنم. ✅چند نکته : 1.نقد بنده به گزارش مورد استناد آقای رائفی پور ، این گزارش نبوده و جعلی بودن برای متن روایتی است که در مطالب گذشته نقد کردیم. 2. این روایت را تنها شیخ طوسی در کتاب الغیبه نقل کرده است و در هیچ یک از کتب حدیثی مشابهی ندارد. 3. در این روایت اسمی از کشور عربستان یا حجاز برده نشده و عنوان عام یک فرد با نام 👈عبدالله آمده و 👈هیچ دلالتی بر اینکه او پادشاه عربستان است ندارد 👉و در کنار احتمال ذکر شده می‌توان این 👈احتمال را داد که مراد پادشاه اردن یا فرد دیگری باشد 👉که در سال‌های دیگری بیاید و چه دلیل وجود دارد که تطبیق آن بر پادشاه عربستان درست بوده، ولی تطبیق ما به پادشاه اردن اشتباه باشد؟ 4. على بن یوسف بن المطهر حلی –برادر علامه حلی و متوفای 703 ه – در کتاب خود مراد از این عبدالله را آخرین پادشاه بنی‌العباس(عبدالله المستعصم-656 ق-) می‌داند و واقعه‌ای است که رخ داده است. 5.این گزارش را اولین بار مرحوم استاد کورانی خواندند و در همان زمان تذکر به این بزرگوار داده شد که این گزارش ربطی به پادشاه عربستان ندارد. پس این روایت را جعلی نمی دانیم اما صراحت و دلالتی درباره مرگ پادشاه عربستان ندارد. و در کنار آن احتمال دیگر هم وجود داشته که به تعبیر ما طلبه‌ها اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال. @khaketeshneh-محمد شهبازیان