🌹🌹🌹🌹
ولایت فقیه در دیدگاه امام خمینی (ره)
🌹🌹🌹🌹
قسمت یازدهم
در واقع مهم ترین دلیل برای تاکید بر فقیه بودن زمامدار آن است که حاکم جامعه اسلامی باید حتما علم به قوانین اسلام داشته باشد . اولا به خاطر اجرای حدود و ثانیا به این خاطر که فقط کسی که به درجه ی فقاهت رسیده باشد این توانایی را دارد که روایات قوی السند را از ضعیف السند تمیز دهد و یا از سیره و رفتار ائمه بر اساس شرایط عصر خودشان ( مثلا عمل تقیّه ) نتیجه درست را ارائه دهد تا از آن ها برداشت اشتباه نشود .
طبیعتا نیز هرگاه فقیهی از احکام اسلامی تخلف کند از حکومت منعزل است زیرا امانتداری را زیرپا گذاشته و از عدالت ساقط شده است .
4- آیات 58 و 59 سوره ی نساء
انَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلأَماناتِ إِلی أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللّهَ نِعِمّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللّهَ کانَ سَمیعًا بَصیرًا ﴿۵۸﴾ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً
این آیات اشاره دارد به سپردن امانت الهی به دست اهلش که منظور از این امانت الهی ، ولایت ایشان است . نه صرفا اموال و امانات مادی مردم یا احکام شرعی .
همچنین در جایی که عبارت حکومت براساس عدل بین مردم آورده شده است ، منظور از حکم کردن ، فقط امر قضاوت نیست چرا که قضاوت فقط یکی از ارکان حکومت است و حکومت ارکان دیگری مانند قانونگذاری و اجرای قوانین نیز دارد . پس این آیات نیز در مجموع به سپردنِ حکومت به دست حاکم عادل دلالت دارد .
5- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي اَلْبَخْتَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ ( امام صادق ) عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ ذَاكَ أَنَّ اَلْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُورِثُوا دِرْهَماً وَ لاَ دِينَاراً وَ إِنَّمَا أَوْرَثُوا أَحَادِيثَ مِنْ أَحَادِيثِهِمْ فَمَنْ أَخَذَ بِشَيْءٍ مِنْهَا فَقَدْ أَخَذَ حَظّاً وَافِراً فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ فَإِنَّ فِينَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فِي كُلِّ خَلَفٍ عُدُولاً يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ اَلْغَالِينَ وَ اِنْتِحَالَ اَلْمُبْطِلِينَ وَ تَأْوِيلَ اَلْجَاهِلِينَ – اصول کافی ، جلد1 ، صفحه 32
در این روایت مشخصا مطرح شده که منظور از میراث پیامبر اموال و مادیات نیست بلکه احادیث و آیین ایشان است .
در این روایت مشخصا به مسئله ی حکومت اشاره نشده اما از آنجا که موضوع ولایت و امامت امری اعتباری و عقلایی است ، پس از آنجا که جامعه نمی تواند بدون امام و راهبر بماند بنابراین می توان گفت که ولایت و حکومت پیامبر نیز به علما به ارث می رسد و به همین سبب ، حکومت بعد از پیامبر از آن فقیه عادل است .
#ولایت_فقیه_از_دیدگاه_امام_خمینی_ره
🔸
@khaledin_com 🔸
.╰━━━━🌹🌹━━━━╯.