« از غدیر تا ظهور»، قسمت اول: درک مراتب توحید و تحقق عینی آن در فرد و جامعه، بدون وجود پیشوایانی که در توحید نظری و هم در توحید عملی، سرآمد روزگار خود بوده و به بالاترین مراتب توحید دست یافته باشند، امکان‏ پذیر نیست. از همین رو، امام علی(ع) می‌فرمایند: ‬ إِنَّ لِ «لا إِلهَ إِلاَّ اللّه‏ُ» شُرُوطا وَ إِنِّی وَ ذُرِّیَّتِی مِنْ شُرُوطِها. «لا إله إلاّ الله» شرط‌هایی دارد و من و فرزندانم از جمله این شرط‌ها هستیم. امام رضا(ع) نیز در حدیث «سلسلة الذهب» به واسطه پدران خود از پیامبر خدا و آن حضرت نیز از جبرئیل (ع) نقل می‌کند که خداوند تعالی‬ ‏فرمود: ‬ لا إِلهَ إِلاَّ اللّه‏ُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ [مِنْ] عَذابِی. «لا إله إلاّ اللّه» (توحید) قلعه استوار من است. پس هر کس در قلعه من داخل شود، از عذاب من در امان می‌ماند.‏‬ آنگاه در تکمیل حدیث میفرماید: بِشُرُوطِها وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِها.[تحقق آنچه گفتم] شروطی دارد و من از جمله آن شروطم. ‬ این سخن به این نکته اشاره دارد که داخل ‏شدن در قلعه توحید و ایمنی یافتن از عذاب دوزخ بدون پذیرش ولایت امام معصوم (ع) امکان‏‬ پذیر نیست‌.