اندان و قربى (نزديكان) آن حضرت قرار داده است. و معناى قربى و ذرّيه پيغمبر و معناى مودّت نسبت به آنها را در آخر همين مطلب بيان ميكنيم. ➖چنانچه ذكر شد طلب هرگاه از پيامبر صلى الله عليه و آله صادر شود، به هر لفظى كه باشد، امر است. 🔹پيامبر فرمودند: "از شما چيزى درخواست نميكنم مگر مودّت و دوستى خاندانم”. اگر اداء اين حق بر آنها واجب نبود لزومى نداشت كه از آنها مطالبه كند. ➖واضح است كه طلبى كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در اين باب صادر شده_ به امر خداوند متعال_ طلب حتمى است و بر وجوب دلالت دارد، و شاهد بر آن روايتى است از، 🔹امام حسن مجتبى عليه السلام كه در خطبه شان فرموده اند: و ما خاندانى هستيم كه خداوند مودّتشان را بر هر مسلمان فرض و واجب كرده آنجا كه فرموده: *« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا المَوَدَّةِ فِى القُرْبى »* {سوره شوروى، آيه ٢٣} 📚مكيال المكارم، ج١/ ص٤١٨ از غاية المرام: ٣٠٩ و، 🔹امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوارش عليهم السلام آمده كه: وقتى كه اين آيه بر رسول خدا صلى الله عليه و آله نازل گشت: *« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِى القُرْبى »* پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بپاخاست و فرمود: اى مردم! خداوند تبارك و تعالى بر شما امرى را فرض كرده آيا آن را ادا ميكنيد؟ پس هيچ يك از آنان جواب ندادند. و چون فرداى آن روز شد بپاخاست، و نظير آن سخن را فرمود. ولى از هيچ كس جوابى برنخاست، سپس همان سخن را روز سوم گفت، و كسى پاسخ نداد. پس فرمود: اى مردم! اين امر طلا و نقره و خوردنى و آشاميدنى نيست. گفتند: پس آن را به ما بگو. فرمود: خداى تبارك و تعالى بر من نازل كرده: بگو از شما بر انجام آن [رسالت] چيزى درخواست نميكنم مگر مودّت و دوستى خاندانم. گفتند: آرى، اين را ادا ميكنيم. حضرت صادق عليه السلام فرمودند: به خدا قسم! به آن وفا نكردند مگر هفت نفر: سلمان و ابوذر و عمار و مقداد بن الاسود كندى و جابر بن عبدالله انصارى و غلامى از رسول خدا صلى الله عليه و آله به نام بست (يا كبيت) و زيد بن اَرقم. 📚مكيال المكارم، ج١/ ص٤١٨ از البرهان: ٤/ ١٢٤؛ غاية المرام: ٣٠٩ ➖نكته ديگر اينكه چنانچه گفتيم پيامبر صلى الله عليه و آله حقّ پيامبرى و نبوّت بر اين امّت دارد، پس واجب است به مقدارى كه ميتوانند حقّ آن حضرت را ادا نمايند، و هر كه اين حق را ادا نكند ستم نموده است. و اين مطلب نيازى به توضيح ندارد زيرا كه نزد عقلا روشن و بديهى است كه اداى حقّ كسى كه صاحب حقّى باشد واجب است، و نيز ترديدى ندارند كه عظيم ترين حقوق از آن رسول اكرم صلى الله عليه و آله است كه سبب آزادى شان از آتش دوزخ ميباشد، پس بايد كوشش آنها در اداى حقّ آن حضرت بيشتر و مؤكّد تر از كسان ديگر باشد. و روايتى از اهل سنت ذكر شده كه: 🔹پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمودند: [به سوى مردم] بيرون رو، ندا كن: توجه كنيد! هر كه به مزد اجيرى ظلم كند لعنت خدا بر او باد. توجه كنيد! هر كه غير از مواليان خود ولىّ برگيرد لعنت خدا بر او باد. توجه كنيد! هر كه ابوين خود را دشمنان دهد لعنت خدا بر او باد. پس امير مؤمنان عليه السلام اين جملات را ندا كرد و اعلام نمود. عمر و جماعتى بر پيامبر صلى الله عليه و آله وارد شدند و پرسيدند: آيا براى آنچه ندا كردى تفسيرى هست؟ فرمودند: آرى، خداوند مى فرمايد: *« قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِى القُرْبى »*، {سوره شوروى، آيه ٢٣} پس هر كه به ما ظلم كند لعنت خدا بر او باد. و مى فرمايد: *« اَلنَّبِيُّ أَوْلي بِالمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ »*؛ پيامبر نسبت به مؤمنين از خودشان شايسته تر و ولايتش محكم تر است. {سوره احزاب، آيه ٦} و هر كه من مولاى او هستم على مولاى اوست، پس هر كه غير او و ذرّيه اش براى خود ولىّ برگيرد لعنت خدا بر او باد. و شما را گواه ميگيرم كه من و على ابوين (دو پدر) مؤمنين هستيم، پس هر كه يكى از ما را دشنام دهد لعنت خدا بر او باد! چون بيرون رفتند، عمر گفت: اى اصحاب محمد صلى الله عليه و آله! پيامبر صلى الله عليه و آله نه در غدير خم و نه در غير آن از امروز شديدتر براى على تأكيد نكرد، حسان [خَبّاب] بن الارت گويد: اين قضيه نوزده روز پيش از وفات رسول خدا صلى الله عليه و آله صورت گرفت. 📚مكيال المكارم، ج١/ ص٤١٩ از غاية المرام: ٣٠٦ *اللَّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ الْفَرَج*🌤️ 💠 🔹💠 💠🔹💠 🔹💠🔹💠 💠🔹💠🔹💠 [9/24،‏ 10:53] ‏‪+98 913 265 5573‬‏: 🌹دارالقرآن الکریم اصفهان🌹 ✨✨✨✨ 🌷 جزء هجدهم : همزات شیطان🌷 💫💫متن شماره : ۱💫💫 آیه ۹۸ سوره مومنون : ☘️« همزات» جمع «همز» به معنای تحریک شدید است و چون کلمه شیاطین ، جمع آمده ، شامل وسوسه ، تحریکات شیاطین جن و انس و هرگونه عامل منحرف کننده ای می شود. ♦️⚡ اینکه به ما توصیه می‌شود ، از شر شیطان به خدا پناه ببریم ، این پیغ