نقش روحانیت هم امروز فوق العاده برجستهتر است از آنچه در گذشته داشته است. در گذشته، روحانیت ما همیشه به عنوان یک مجموعهی بکلی جدا از اداره و تدبیر حرکت جامعه قرار داشته؛ خودش مغلوب گروه مغلوبی بوده.
حتّی در دورانی هم که پادشاهان صفویه مدعی تشیع بودند و به علما احترام میکردند و فتحعلی شاه به خانهی میرزای قمی در قم میرفت و زیر بازوی او را میگرفت، روحانیت یک گروه کاملاً حاشیهیی بود؛ مثل این که جریانی مانند سیل دارد حرکت می کند، خلیج کوچکی هم در این گوشه قرار دارد؛ با این جریان ارتباط دارد، اما هیچ تأثیری در این جریان به صورت بنیانی و اصولی ندارد. نه تنها روحانیت، دین هم این طور بوده است.
امروز برای اولین بار در تاریخ کشور ما - بلکه در تاریخ کشورهای اسلامی - بعد از صدر اسلام، دین منشأ و منبع قدرت و تدبیر امور و ادارهی جامعه شده است. شاخص، بودن و نبودن روحانی نیست؛ شاخص، بودن دین و نبودن دین است. مجلس قانونگذار ما، مجلس شورای اسلامی است؛ یعنی ملاک قبول و عدم قبول قوانین ما، انطباق و عدم انطباقِ با دین است - شورای نگهبان - یعنی قوهی مجریهی کشور و همهی بازوان و دستان و سرانگشتان ادارهی کشور، به یک منشأ دینی متصل میشود؛ اینها خصوصیات اصلی جامعهی امروز ماست؛ این در گذشته سابقه نداشته است.
اگر میبینید جبههی عظیم کفر و استکبار در همهی اشکال گوناگون آن با این نقاط بشدت معارضه میکند، به خاطر این است. با شورای نگهبان سخت مخالفند؛ با مجلسی که شورای اسلامی باشد، بشدت مخالفند؛ با رئیس جمهوری که دم از اسلام بزند، بشدت مخالفند؛ به طریق اولی با رهبری و ولایت فقیه صددرصد مخالفند؛ چون اینها نقطههای اساسییی است که حرکت و جهتگیری اسلامىِ نظام را تأمین میکند.
🗓 بیانات در دیدار طلاب مدرسه علمیه آیتالله مجتهدی؛ ۱۳۸۳/۳/۲۲
📃 دیدارهای طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
☑️
http://eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c