خانه امام
📍اصول سواد رسانه‌ای سواد رسانه‌ای اسمی است که در گفتگوهای زیادی به گوش ما خورده است اما شناخت کمی نسبت به آن داریم. سواد رسانه ای مبتنی برخی اصول بنیادی است که مبنای استدلال آن را نیز تشکیل می‌دهد. آموزش دهندگان سواد رسانه‌ای در مورد بعضی از اصول سواد رسانه‌ای اتفاق نظر دارند که مهمترین آن ها در ادامه بیان شده است. ❇️ رسانه‌ها عرضه‌کننده وقایع طراحی شده و گزینشی هستند تمامی رسانه‌ها پیش از نشان دادن واقعیات، آن را به دقت گزینش، ویرایش، مونتاژ، طراحی و بازسازی می‌کنند. سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند واقعیت اصلی را از تصویر مجازی و دگرگون شده آن در رسانه باز شناسیم. ❇️ واقعیات، محصول تصویرگری رسانه‌ها هستند ما تا زمانی که تجربه مستقیم از واقعیات بیرونی نداشته باشیم رسانه‌ها به عنوان واسطه برای ما تصویرسازی می‌کنند. برای مثال تصویری که از کشورهای اسلامی و از جمله ایران در رسانه‌های غربی نشان داده می‌شود پر از خشونت، استبداد و بی توجهی به حقوق اساسی افراد است. ❇️ مخاطب از مفاهیم رسانه‌ها ادراک متفاوتی دارد ما پیام رسانه‌ها را از صافی اعتقادات و باورهایمان گذر می‌دهیم و درک می‌کنیم. جالب اینکه گروه‌های قومی مختلف وقتی در معرض یک پیام واحد قرار می‌گیرند معمولا درک متفاوتی از مضمون و محتواهای پیام‌ها ندارند. ❇️ تصویر سازی رسانه‌ها اهداف تجاری دارد می توان گفت رسانه‌ها به مردم همان چیزی را می‌دهند که مورد خواست و نیاز مردم است و مخاطبان بیشتری را به سوی خود جذب کند. اما در نهایت ما هستیم که به عنوان مصرف کنندگان پیام و محتوای رسانه‌ها جزیی از مساله و بخشی از راه حل محسوب می‌شویم. ❇️ پیام رسانه‌ها ایدئولوژیک است این اصل سواد رسانه‌ای به جنبه‌های فرهنگ استفاده از برنامه‌های تلویزیونی و سیار محصولات رسانه‌ای توجه دارد و تاثیراتی را که رسانه‌ها بر اعتقادات و باورهای افراد یا نظام ارزشی آن‌ها می‌گذارد را مورد بررسی قرار می‌دهد. ❇️ پیام رسانه‌ها دارای نتایج سیاسی و اجتماعی است برای شناخت و بررسی آثار و نتایج رسانه‌ها باید راه‌ها و شیوه هایی را که برای نمایش، انعکاس و بازآفرینی واقعیات در ریانه‌ها به کار می‌رود را کشف و بررسی کرد. علاوه بر این باید بدانیم چه کسی به وسیله چه کسانی، چگونه و چرا و با چه اهدافی به تصویر کشیده می‌شوند. ❇️ رسانه‌ها شکل زیبایی شناختی منحصر به فردی دارند سواد رسانه‌ای ما را قادر می‌سازد نه فقط به محتوای پیام بلکه به شکل و چگونگی آن نیز توجه داشته باشیم. به ما در بپیوندید👇 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @khaneh_emam