حضرت حوا سلام الله علیها
بانو حوا سلام الله علیها به عنوان مادر بشریت و اولین مخلوق زن مورد توجه قرار دارد.
این بزرگوار همچون همسر خود حضرت آدم جایگاه ویژه ای در نظام خلقت دارد به گونه ای که چون پیامبر و ولی زمان خود در مقام خطاب الهی قرار گرفته است.
سوره الأعراف
فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ *نَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا* عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ
ﭘﺲ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻜﺮ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺍﺯ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺘﺸﺎﻥ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻭﺭﺩ [ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﻣﻤﻨﻮﻋﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﺮﺩ ] ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﭼﺸﻴﺪﻧﺪ ، ﺷﺮﻣﮕﺎﻩ ﺑﺪﻧﺸﺎﻥ ﺑﺮ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﺷﺎﻥ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﭼﺴﺒﺎﻧﻴﺪﻥ ﺑﺮﮒ [ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ] ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺷﺪﻧﺪ ; ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﻭ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﺩ : ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﺧﺖ ﻧﻬﻲ ﻧﻜﺮﺩم، ﻭﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﮕﻔﺘﻢ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ
پولس در رساله اول خود به تیمو تائوس، بدین دلیل اجازه تعلیم دادن زن به مرد و یا تسلط وی بر شوهر را نمیدهد که «آدم اول ساخته شد و بعد حوّا، و آدم فریب نخورد، بلکه زن فریب خورد و در تقصیر گرفتار شد.»
باب دوم، آیات 11 ـ 14.
برخلاف تحریفات وارده بر کتب عهدین که حوا را محل حلول شیطان و یا عامل فریب آدم (ع) معرفی می کنند، خداوند برای ایشان شان و منزلت والایی قائل است که در آیات قرآن نمود دارد.
در هر دسته از آیات قرآن که در بیان ابتدای خلقت انسان هستند، در کنار نقل داستان حضرت آدم(ع) به حضور و وجود این بانو در کمال احترام اشاره شده است.
نکته زیبایی که در مورد این بانو منحصر به فرد است این است که خداوند او را مورد خطاب قرار داده است.
باید توجه داشت در آیات قرآن هیچ گاه همسر پیامبری هم سطح او، مورد خطاب قرار داده نشده و همیشه خطاب به پیامبر یا قوم او و دیگران است.
شاید سّر این چنین بیانی توجه به زوجیت این دو بزرگوار و کانون خانواده ایشان باشد.
خلقت این بانو بلافاصله بعد از حضرت آدم(ع) که در جایگاه ولی الهی بودند، نشان از اهمیت نظام زوجیت زن و مرد و اصالت خانواده دارد.
حتی آدم ابوالبشر در مقام قرب الهی بدون وجود همسری که در کنارش آرام یابد، کامل نیست و بدون او وارد سکونتگاه بهشتی خود نخواهد شد.
نوع بیان آیات مربوط به خلقت آدم و حوا (ع) هم دیدگاه تحریفی توراتی مبنی بر عامل فریب شدن بانو حوا را رد می کند
و هم نگاه تحریفی مردسالارانه و زن ستیز (که زن را ضعیفه ای فاقد قدرت تفکر و تشخیص و تصمیمگیری می داند) را کنار زده است.
خداوند به هر دو بزرگوار خطاب می کند، به هر دو وظیفه محول می کند، با بروز اشتباه هر دو را عتاب می کند و هر دو توبه می کنند. و در نهایت توبه هر دو پذیرفته می گردد.
کتاب : زنان تمدن ساز تاریخ قسمت اول
📲 به خانهٔمادری بپیوندید👇
https://eitaa.com/khanehmadari