#نشر_حداکثری
💠
#پرونده_ویژه_تهذیب (۲) 💠
🔴 برگزاری اردوهای فلان و حفظ قرآن و حدیث، تهذیب نیست/ درس حرفه ای اخلاق هیچ فایده ای ندارد/معاونت تهذیب را وادار کنید فکر دیگری بکند/ راهش وصل کردن طلبه ها به اهل حال و اهل خشوع است/ سی هزار طلبه نمازشب خوان 🔴
🌕 در بخش تهذيب، من حرف دارم. در بخش تهذيب، كارهائى كه به من گزارش شده، كارهاى تهذيبى نيست. مثلًا فرض كنيد برگزارى
#اردوهاى_فلان- كه حالا اسامى آنها يادم نيست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذيب ندارد. ... البته
#حفظ_قرآن و
#حديث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذيب، اينها نيست؛ تهذيب يك
#فكر ديگرى ميخواهد. بايد فكر كرد، مطالعه كرد؛ والّا خيلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نيستند. بايستى
#راههاى_تهذيب را پيدا كرد.
#درس_اخلاق مهم است. ... اول، خود
#قم؛ خود قم احتياج دارد؛ شهرستانها جداست.
#مزرعهى_اصلى اينجاست،
#مركز_اصلى اينجاست؛ اينجا احتياج دارد به تهذيب اخلاق. به نظر من بايد
#معاونت_تهذيب را وادار كنيد فكر ديگرى بكنند.
✴️ فرض بفرمائيد يكى از كارهائى كه خيلى تأثير دارد، بيان
#شرح_حال بزرگان اهل تهذيب و اهل اخلاق است. درباره ى اينها كتاب بنويسند و همينها را بين طلبه ها پخش كنند. يا همين مكتوباتى كه از اينها باقى مانده، منتشر شود.
✳️ راهش اينهاست؛ يعنى
#وصل كردن طلبه به اين
#منابع_اخلاقى و
#معرفتى و
#اهل_حال و
#اهل_ذكر و
#اهل_خشوع؛ و الّا
#درس_حرفه_اى_اخلاق هيچ فايده اى ندارد. گفتن اخلاق، اصلًا درس نيست؛ اخلاق يك
#صيرورت است. بايد استاد كارى كند كه شاگرد
#صيرورت_اخلاقى پيدا كند. به نظر من اين جزو كارهاى لازم است؛ اينجورى بايد طلبه ها را به مسئله ى اخلاق كشاند.
♨️ ...به نظرم از قول آقاى طباطبائى نقل شده كه ايشان گفته بودند آقاى
#قاضى وقتى وارد نماز ميشد، كأنه از همه چيز دنيا غافل ميشد؛ فراموش ميكرد. ميدانيد ايشان چهار تا هم زن داشتند و اولاد متعددى در خانه داشتند و در نهايت فقر هم زندگى ميكردند؛ يعنى گرسنه ى به معناى واقعى كلمه. با همه ى اين غصه ها و مشكلاتى كه ايشان داشت، وقتى مشغول نماز ميشد، تمام ميشد. ايشان ميگويند يك روز همراه ديگر طلبه ها خدمت آقاى قاضى نشسته بوديم، پسر يكى از زنهاى ايشان آمد و گفت مادرم در حال زايمان است؛ ميگويند پول بدهيد مثلًا وسايل و اينها بخريم، ايشان گفت ندارم پسر رفت. بعد از مدتى برگشت و میگويند پس پول بدهيد اقلًا براى اين قابله چيزى تهيه كنيم. ايشان گفت ندارم. باز پسر رفت و دوباره آمد و گفت ميگويند پس يك فلس بدهيد دو تا جيگاره براى اين قابله بخريم- قابله ى بنده ى خدا جيگاره كش بوده و اينها سيگار نداشتند به او بدهند- دست توى جيبش كرد و گفت ندارم! اين، وضع زندگى آقاى قاضى است؛ همينها را براى طلبه ها بگويند،
#خيلى_تأثير_ميكند.
📿 ...آنچه كه طلبه را بالا ميبرد، تزكيه ميكند و
#معراج_طلبه ميشود،
#عرفان_نظرى نيست؛ اگر چه عرفان نظرى هم ممكن است
#كمك_هائى بكند.بايد اين
#عرفان_عملى را، اين حالت
#سلوك را توى طلبه راه انداخت. ما همت كنيم، طلبه را اهل
#نماز_شب كنيم؛ اين خيلى كمك ميكند. برنامه ريزى كنيد كه از ميان پنجاه هزار طلبه ى حوزه ى قم- حالا با حذف يك عده خيلى پائينترها و يك عده خيلى پيرترها- اقلًا
#سى_هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند. اگر اين شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه می افتد. بنابراين لازم است نظام جامع در همه ى اين زمينه ها تهيه شود.
🎙در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹
#امام_خامنه_ای
#تهذیب
#عرفان_عملی
#الگو
#منابع_اخلاقی
✴️✴️ خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab