☄💥🔥 تحریف حدیثی با عنوان «حدیث انتخاباتی از امام صادق(ع)
❌ انتشار دورغ ممنوع
🌕 متن حدیث منتشره :
" حدیث انتخاباتی
شخصی از امام صادق (ع)پرسید:
بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟
- عادل، صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن!
- اگر به تشخیص نرسیدم؟
- ببین افراد متدین به کدامیک متمایل اند.
- اگر نفهمیدم؟
- بنگر به مخالفان آئین ما ، کدام یک را بیشتر می پسندند، او را کنار
بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان می کند، او را برگزین.
اصول کافی- جلد 1 ص 86"
🔸جوابیه
متن اصلی حدیث چنین است:
اصول کافى جلد 1 ص : 86 روایة:
عمر بن حنظله گوید: از امام ششم (ع) پرسیدم: دو مرد از هم مذهبان ما در
باره دین یا ارث اختلاف کنند، نزد سلطان وقت یا قاضیان معروف به محاکمه
روند، آیا حلال است این کار؟
فرمود: هر که به حق یا ناحق نزد آنها به محاکمه رود پیش طاغوت به محاکمه
رفته با اینکه خدا فرمان داده به طاغوت کفر ورزند و پشت کنند، خداى تعالى
فرماید (23 سوره 4): «مى خواهند پیش طاغوت به محاکمه روند با اینکه دستور
دارند بدان کافر باشند»
عرض کردم: پس چه کنند؟
فرمود: متوجه شوند به یکى از شماها که حدیث ما را روایت کند و در حلال و
حرام ما نظر دارد و احکام ما را مى داند و به حکمیت او راضى شوند که او
را حاکم شماها مقرر ساختم و اگر طبق حکم ما قضاوت کند و از او نپذیرد همانا حکم ما را سبک شمرده و ما را رد کرده و راد بر ما بر خدا رد کرده و این خود در مرز شرک به خدا است.
گفتم: اگر هر کدام شخصى را حکم ساخت و راضى شدند که آن دو شخصى ناظر در
حق آنها باشند و آن دو حکم حکم مختلف دادند و هر دو حدیث از شما دارند و
حدیثها مختلف
هستند؟
فرمود: حکم آن درست است که عادلتر و فقیهتر و در نقل حدیث راستگوتر و با
تقواتر است و به حکم آن دیگرى توجه نشود.
گفتم: هر دو در نظر اصحاب ما عادلند و پیش شیعه رضایت بخشند و بر هم
برترى و مزیتى ندارند.
فرمود: به آن روایتى توجه شود که از ما نقل شده و مدرک حکم آنها است، به
هر کدام از دو روایت که مورد اتفاق شیعه است عمل شود و آن روایت شاذ و
غیر معروف نزد شیعه ترک شود، زیرا در روایت مورد اتفاق تردیدى نیست و
همانا امور بر سه گونه است:
امرى که روشن است درست و حق است، باید پیروى شود. و امرى که معلوم است
ناحق است باید از آن اجتناب شود.
و امر مشکلى که باید به خدا و رسولش برگردد، رسول خدا (ص) فرمود: حلالى
است روشن و حرامى است روشن و در بین این امور مشتبهى هم هست، هر که مورد
شبهه را ترک کرد، از محرمات نجات یافته و هر که بدان اخذ کرد و در نتیجه
مرتکب حرام شود و ندانسته هلاک گردد.
گفتم: اگر هر دو روایت از شما مشهورند و رجال موثق هر دو را نقل کردند از قول شما؟
فرمود: توجه شود هر کدام با قرآن و سنت موافق است و با عامه مخالف است
بدان عمل شود و آن که حکمش بر خلاف قرآن و سنت و موافق عامه است ترک شود.
گفتم: قربانت، اگر دو تن فقیه حکم، هر دو حکم خود را موافق کتاب و سنت
تشخیص دهند ولى یکى از دو خبر مدرک
حکم موافق عامه است و دیگرى مخالف عامه به کدام از دو خبر عمل شود؟
فرمود: آنکه مخالف عامه است مایه رشد و هدایت است.
عرض کردم: قربانت، اگر هر دو خبر موافق عامه هستند ؟
فرمود: توجه شود هر کدام بیشتر مورد میل حکام و قضاتند ترک شود و به دیگرى عمل شود.
گفتم: اگر هر دو از این نظر برابر باشند و مورد میل حکام باشند؟
فرمود: اگر چنین باشد، باید صبر کنى تا حضور امام برسى زیرا توقف در مورد
اشتباه بهتر از افتادن در هلاکت است.»»
🔥تحریف هایی که در این حدیث صورت گرفته است:
1. حاکم در این روایت به معنای «قاضی» است نه حاکم به معنای مدیر یک
مملکت یا مسئول و ...
2. «افراد متدین به کدام حاکم متمایلند» در حدیث به این شکل وجود ندارد!!
بلکه موضوع درباره قبول روایت های متناقض است
3. «بنگر به مخالفان آئین ما، کدام یک را بیشتر می پسندند، او را کنار
بگذار و ببین کدام بیشتر خشمگینشان می کند، او را برگزین.» این قسمت از
روایت نیز دچار تحریف عجیب و غریبی شده است! چرا که در روایت منظور از
مخالفین، اهل سنت هستند، و بحث از این نیست که آن ها کدام حاکم را بیشتر
می پسندند! بلکه منظور این است که کدام روایت از روایت هائی که مورد
استناد این دو قاضی است مخالف با فتوای اهل سنت است. دلیل این امر این
است که وقتی هر دو قاضی، ثقه و عادل هستند و دروغ نمی گویند، قطعا هر دو
نفر، روایت مورد استناد خود را از امام علیه السلام شنیده اند و این نشان
می دهد که یکی دفعاتی که امام در حال بیان حکم بوده اند مجبور به تقیه
شده اند و حکم اهل سنت را بیان کرده اند.
📚جمع بندی
چنین حدیثی با این جملات
وجود ندارد! بلکه روایت،در باب اختلاف حدیث است! و متاسفانه دستکاری و تحریف،شده است. و تاسف بار تر اینکه، خیلی از گروه ها و
کانالها در شبکه های اجتماعی نیز آن را منعکس میکنند!
قبل از انتشار پیامی، بویژه در باب احادیث، تأمل و تحقیق کنیم.