هدایت شده از وحید یامین پور
🔘خلاصه‌ای از آنچه در سخنرانی دیروز با موضوع "مغز‌های اینترنتی و سوءهاضمه در درک" عنوان کردم. 🔷️"ایرن او" مدیر واحد تجربه کاربران در گوگل می‌گوید : "همه طرحهای ما مبتنی بر استراتژی ورود فوری کاربران به یک صفحه و خروج فوری از آن است." چرا؟ هرچه سریع تر در وب بچرخیم و بیشتر بر لینک ها کلیک کنیم فرصت گوگل برای جمع آوری اطلاعات بیشتری درباره ما و ارسال آگهی تبلیعاتی برای ما بیشتر شده است. گوگل اعلام کرده تا صد در صد اطلاعات کاربران را ذخیره نکند آرام نخواهد نشست. 🔘 🔶️هر کلیک در وب یعنی یک انقطاع در تمرکز ما. این به نفع اقتصاد گوگل است. گوگل به دنبال گسترش مطالعه‌ی خیلی کوتاه و تفننی و اختلال در تفکر متمرکز ماست. کسب و کار گوگل پرت کردن حواس است. وقتی مدتی به همین منوال می‌گذرد مدارهای مغز تغییر شکل میدا میکنند و به تدریج امکان‌های ذهنی حافظه، تمرکز، تعمق و تامل جای خود را به مدارهای جدیدی می‌دهند که متناسب با کارکرد اینترنت است. مغز انعطاف پذیر است و مسیرهایی که در آن ایجاد می‌شود متناسب با عادت بکارگیری آنهاست. به همین ترتیب مغز اینترنتی می‌شود. یعنی مهارت‌هایی را در مقابل زوال مهارتهایی دیگر جایگزین می‌کند. "جفری شواراتس" استاد روانپزشکی دانشگاه یوسی‌ال‌ای اسم این اتفاق را گذاشته : "بقای فعال ترین" . 🔻برای بررسی وضعیت مغز خود آزمون زیر را انجام دهید: ✔چند دقیقه تحمل متمرکز شدن روی یک متن را دارید؟ ✔آیا از خواندن یک متن طولانی عصبی نمی‌شوید؟ ✔آیا وقتی مطالعه کتابی را آغاز می‌کنید آنرا نیمه رها می‌کنید یا با بی میلی تا انتها ورق می‌زنید؟ ✔آیا پست‌های کوتاه اینستاگرام را به پست های طولانی و محتوایی ترجیح نمی دهید؟ ✔خواندن یک متن را افقی انجام می‌دهید یا عمودی؟! بررسی روی مردمک چشمهای مغزهای اینترنتی نشان می دهد چشمها به جای حرکت از راست به چپ روی متن، از بالا به پایین می لغزد یا به چند نقطه متن نگاه میکند! 🔘 🔷️بسیاری از مطالب فوق را در کتاب "اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟" اثر نیکلاس کار (نشر گمان) می توانید ببینید. 🆔️ @yaminpour 🔘می دانم بسیاری از شما این متن را از ابتدا تا انتها نمی‌خوانید؛ این یک واقعیت است که بسیاری از ما مبتلا به مغزهای اینترنتی هستیم. 😊