هدایت شده از معرفت
‼️نکته و تجربه تبلیغی (3) ✅نوع سخنرانی ها با توجه به تفاوت مخاطب، زمان، مکان و شرایط متفاوت می شود. 🔴سخنرانی که 10 دقیقه در یک دبیرستان آن هم در مراسم صبحگاهی فرصت دارد نباید به مقدمه و خطبه طولانی و مباحث فراخ دامن بپردازد. با توجه به مخاطب جوان و محصل و بعضاً بدبین و گاهی مخالف، یک مطلب جذّاب و کوتاه و نو را ارائه کند با شعر یا حکایتی تبیین کند و ردّ شود. 🔵گاهی شرایط به عکس است، مسجد، حسینیه، شب عاشورا و مردم مختلف، اقتضاء سخنرانی مفصّل، با مقدمه و روضه دارد، نمی توان یک نسخه برای همه مخاطبان صادر کرد، واقعاً در برخی فضاها نباید روضه خواند، یا به داقل اکتفا کرد. فرق است بین مستمعی که خود آمده یا او را آورده اند، فرق است بین شنونده مجلس ختم که منتظر است هر چه زودتر تمام شود تا برود با شنونده ای که صبح جمعه برای گوش دادن و ماندن آمده است. سخنران بایستی بتواند مطالب خود را در 5 دقیقه پیاده کند یا در 50 دقیقه تبیین نماید. ↩️📚کتاب "گفتار رفیع"، نوشته: ناصر رفیعی محمدی، ص 34. 🆔 @MaharateTabligh