حافظه ی دیداری
بسیاری از دانش آموزان در نوشتن برخی واژه ها که در آن حرفی به کار رفته که اشکال مختلفی دارد دچار مشکل می شوند . ( مثلاً منظور را منزور می نویسند ) علت عمده ی این نوع غلط های املایی ضعف حافظه ی دیداری است ، یعنی کودک به خوبی قادر نیست تصویر حرف مورد نظر را در کلمه به خاطر بیاورد . رونویسی کردن این واژه ها می تواند به دانش آموز کمک کند ، اما این کمک لزوما به سایر موارد انتقال نمی یابد . پس بهتر است حافظه ی دیداری کودک را تقویت کنیم . تا نه تنها دیکته ی درست واژه ای را که غلط نوشته است را فراگیرد ، بلکه با خواندن و دیدن هر کلمه جدید ، توانایی به خاطر سپاری آن را داشته باشد . برای تقویت حافظه دیداری باید «خوب دیدن» را تمرین کرد.
راه های تقویت حافظه ی دیداری
1- نشان دادن تصاویر و خواستن شرح هریک.
2- نشان دادن تصاویر مرکب و پیچیده و طرح سؤالات جزیی از آنها.
3- نشان دادن وسایل و پنهان کردن یکی از آنها.
4- تغییر محل دانش آموزان و تشخیص جای آنها.
5- تهیه کارت واژگان کلمات دشوار هم خانواده و مترادف.
6- تشخیص یک نشانه از نشانه های دیگر یا یک کلمه از کلمه های دیگر.
7- استفاده از پازل.
8- یافتن تصاویر در هم ریخته .
9- رنگ زدن تصاویر درهم.
10- یافتن حروف درهم.
11- یافتن واژه در متن کتاب یا روزنامه.
12- روی کارت 3 کلمه می نویسیم بعد از نشان دادن به دانش آموز، آن را مخفی می کنیم و دانش آموز بایدکلمات کارت را به ترتیب بیان کند.
تقویت تمیز دیداری
بسیار اتفاق افتاده است که دانش آموزان کلماتی مثل « زود » را« دوز » می نویسند که این مشکل مربوط به تمیز دیداری آن ها است . برای رفع این مشکل باید تمرین هایی برای دانش آموزان تدارک دید که در حیطه ی ادراک های متعدد دیداری قرار گیرد .
الف ) توانایی در تمیز دیداری توانایی تشخیص تفاوت بین چند چیز . مثل « ش » از « س »
راه های تقویت توانایی در تمیز دیداری
1- آزمون شماره 4 فراستیگ ( تصاویری را رسم کرده و از دانش آموز می خواهیم دور یکی از اشکال که از او می خواهیم دایره بکشد .) 2- آزمون زیر را انجام می دهیم .
نمونه حروف سمت راست را در بین حروف دیگر بیابید .
چ
چ – ح – د – ا – ک – ت – چ – ب
د
ا – ر – ذ – د – گ – ع – ز – د
3- آزمون فوق را برای واژه ها نیز می توان انجام داد .
رویا فرهادصفت
#ادمین_خشت_اول
ا╅━━━┅═❂═┅┅──┄┄
join🔜
@KheshteAvval 🇮🇷🕊⚜
╆━━━┅═❂═┅┅──┄┄
#خشتِ_اول