🔴پُکر انگلیسی، مشروطهطلبی، سرمایهداری
✍بخش چهارم
🔹بسیاری از مسئولان میانی کشور یا فعالان سیاسی مانند
#حمیدرضا_جلاییپور که پیشتر رویکردهای ارزشی داشتند، با بورسیههای دولتیای که وزیر علومِ
#هاشمی_رفسنجانی به آنها داد، روانهٔ انگلستان و... گشتند و بعدها در میانهٔ دههٔ 1370، بخش مهمی از آنان در زمرهٔ حامیان
#اصلاحطلبان_سکولار درآمدند.
🔸تخصیص این بورسیهها برخلاف توصیههای راهبردی امام خمینی (ره) در حوزهٔ آموزشعالی مدیریت شد و بخشی از زمینههای رشد
#علوم_انسانی_سکولار را در ایران تسهیل ساخت.
🔹نهتنها
#سروش و
#بشیریه بخش مهمی از کنشگران سیاسی
#اصلاحطلب مانند سیدمحمد موسوی خوئینیها، سیدمحمد خاتمی و سعید حجاریان را زیر چتر معرفتیشان داشتند، بلکه ابتدا در نیمهٔ دههٔ 1360 و سپس از سال 1372 دو تئوری برجستهٔ انگلیسی را بهمثابه مبنای اصلاحطلبی برگزیدند:
↩️یکی تئوری
#پلورالیسم_دینی
↩️و دیگری اندیشهٔ
#جامعه_مدنی
که دو فیلسوف انلگیسی، یعنی
#جان_هیک و
#جان_کین از احیاگران آن در قرن بیستم بهشمار میرفتند.
🔸برای همین آنان «انقلاب باشکوه انگلیس» را یگانه الگوی «مشروطیت» تلقی میکردند و برای رسیدن به این نقطه
#سعید_حجاریان با صراحت از «مدل انگلیسی اصلاحات» دفاع میکرد، چنانکه آن را «دموکراسی بدون مرگ» میدانست.
🔹بنابراین، وقتی در اولین گفتوگوی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاستجمهوری پای میز مصاحبه با ماهنامهٔ اطلاعات سیاسی اقتصادی نشست، بهصراحت تأکید کرد: راه
#اصلاحطلبان برای دموکراتیزاسیونِ حکومت ایران مبتنی بر تجربههای تاریخی و آموزههای معرفتی انگلیسیهاست:
این همان راهی است که #انگلستان از قرن دوازدهم با «ماگنا کارتا» یا «منشور بزرگ» شروع کرد و کلمهٔ کارتا، چارت و «مشروطیت» هم از همینجا مشتق شده است.
◀️ به پایگاه خبری تحلیلی #خیمهگاهولایت بپیوندید👇
➡️ https://eitaa.com/joinchat/2868117506C71fc999fff