🔺و اگر بدانى كه او تورا مى‌بيند و باز معصيت او كنى، او را قرار دادى از پست‌ترين نظر كنندگان به خودت.» 💫🌻بدان كه اگر كسى كيفيت تجلى حق را در ملك و ملكوت و ظهور ذات مقدس را در سماوات و ارضين به مشاهده حضوريه، يا مكاشفه قلبيه، يا به ايمان حقيقى، بفهمد، و نسبت حق به خلق و خلق به حق را آن چنان كه هست بداند، و كيفيت ظهور مشيت الهيه را در تعينات و فناى آنها را در آن، على ما هو عليه، ادراك كند، خواهد دانست كه حق تعالى حضور در تمام امكنه و احياز دارد و او را مشاهده كند 🔺به علم حضورى در جميع موجودات. 🥀🤍چنانچه حضرت صادق مصدّق، عليه السّلام، فرمايد: ما رأيت شيئا إلّا و رأيت اللّه معه أو فيه. و در قرب نوافل حقيقت كنت سمعه و بصره و يده [2] و غير ذلك بر او مكشوف گردد. 🔺پس، حق را حاضر در تمام مراتب وجود ببيند به حسب مقام خود، علما يا ايمانا يا عينا و شهودا. 💫🌻و البته در اين رتبه، سالك به هر مرتبه كه هست حفظ حضور حق كند و از مخالفت آن ذات مقدس خوددارى نمايد، زيرا كه حفظ حضور و محضر از فطرت هايى است كه خلق بر آن مفطورند، و هر چه انسانى بي حيا باشد غيبت و حضورش با هم فرق دارد، خصوصا كه حضور منعم عظيم كامل باشد 🔺كه در فطرت حفظ حضور هر يك مستقلا ثبت است. 🥀پاورقی [1] اصول كافى، ج 2، ص 68، «كتاب ايمان و كفر»، «باب الخوف و الرجاء»، حديث 2. [2] «من گوش و چشم و دست او شوم.» اصول كافى، ج 2، ص 352، «كتاب ايمان و كفر»، «باب من أذى المسلمين»، حديث 8.