💫♥️شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 4️⃣3️⃣ حدیث سی و چهارم منزلت مؤمن ⬅️ ادامه(2) در توجيه عرفانى‌ 💫♥️و اين نكته ناگفته نماند كه چون حقيقت وجود عين حقيقت كمال و عين تمام است و نقايص و قبايح به حق تعالى نسبت داده نشود و مجعول نباشد- چنانچه در محل خود مقرر و مبرهن است- از اين جهت، هر چه فيض به افق كمال نزديكتر باشد و از ضعف و فتور مبراتر باشد، 🔺ربط آن به حق اتمّ و نسبت به ذات مقدس احق شود. 🥀🤍و به عكس آن، هر چه ظلمت تعين و نيستى غالب آيد و حدود و نقايص افزون شود، ربط ناقص و نسبت بعيد گردد. و از اين جهت است كه افعال ابداعى را در لسان شريعت به حق بيشتر نسبت دادند، 🔺و افعال تجددى ملكى را كمتر نسبت دادند. 💫♥️و اگر چشمى باز و دلى بيدار نقص [را] از كمال و زشت را از زيبا و قبيح را از حسن تميز دهد، آن وقت مى‌تواند بفهمد كه با آنكه تمام دار تحقق تجلّى فعلى حق است و به او منتسب است، تمام افعالش جميل و كامل است و هيچيك از نقايص و قبايح به آن ذات مقدس انتساب ندارد. و انتساب بالعرض، كه در لسان حكما، رضوان اللّه عليهم، شايع است، در اوايل تعليم و در حكمت شايعه است. 🔺و در اين مقام اشتباهاتى است كه صرفنظر كردن از آنها اولى است. 1️⃣ و مقصود از بيان اين نكته اوّلا، رفع بعض توهمات فاسده است كه در اين مقام ممكن است جاهل عارى از معارف توهم كند. 2️⃣ و ثانيا، بيان آن است كه اين ترديد و ترجّح دواعى چون از بعض ملكوتيين واقع مى‌شود، نسبت آن به حق اتمّ است از آن امورى كه در اين عالم واقع مى‌شود. 🔻🔻🔻