[3] عوالم ثلاثه عبارتاند از عالم طبيعت، عالم مثال، عالم عقل، ملا صدرا دليل انحصار عوالم را به سه، انقسام موجود «محسوس»، و «متخيّل» و «معقول» مىداند. شواهد الربوبية، ص 320.
[4] اشاره است به مرتبه ظاهر نفس كه مرتبه ظهور نفس در بدن مىباشد و مرتبه برزخ نفس كه مرتبه تجرّد مثالى و قواى باطن است و مرتبه عقل كه تجرّد كامل باشد.
[5] خواجه عبد اللّه انصارى در مقدّمه منازل السائرين، مىنويسد: «ابو بكر كتانى ميان بنده و حق هزار مقام از نورانى و ظلمانى قرار داده، و من آن مقامات را به صد مقام، كه به ده قسم منقسم شود، باز آورم و يك بيك شرح دهم.»
[6] اشاره است به آيات 77 تا 79 سوره «انعام»: فَلَمّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأْى كَوْكَباً قالَ هذا رَبّي فَلَمّا أَفَلَ قالَ لا أُحِبُّ الآفِلينَ فَلَمّا رَأَى الْقَمَرَ بازِغاً قالَ هذا رَبّي فَلَمّا أَفَلَ قالَ لَئن لَمْ يَهْدِني رَبّي لَأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضّالّينَ، فَلَمّا رأَى الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبّي هذا اكْبَرُ فَلَمّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إنّي بَرىٌ مِمّا تُشْرِكُونَ.
(چون شب بر او ظلمت افكند، ستارهاى بديد، «گفت اين پروردگار من است.» پس چون غروب كرد، گفت: «من غروب كنندگان را دوست ندارم.» پس آن گاه كه دميدن ماه را ديد، گفت: «اين پروردگار من است. پس چون فرو شد، گفت: «اگر پروردگارم مرا هدايت نكند، از گروه گمراهان خواهم بود.» پس چون سر زدن خورشيد را ديد، گفت: «اين پروردگار من است، اين بزرگتر است.» پس چون غروب كرد، گفت: «اى قوم، من از آنچه شريك خدا قرار مىدهيد بيزارم.)